• 2017-03-31

Ciała powszednie

Od 1 do 22 kwietnia 2017 roku | Galeria Sztuki Socato we Wrocławiu

W 2012 roku Instytut Architektury wydał książkę skandynawskiego myśliciela i architekta Juhani’a Pallasmy Oczy skóry. Autor dowodzi w niej, że hegemonia wzroku pozbawiła nas wielopoziomowej percepcji, i wskazuje na skórę jako istotny zmysł budowania obrazu w odczuwaniu rzeczywistości. Pallasmaa postuluje przeniesienie punktu ciężkości z okulocentrycznego kontaktu ze światem w stronę wielozmysłowego doznawania, ze szczególnym uwzględnieniem haptycznego kontaktu.

Paweł Czekański, „skórki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paweł Czekański, „skórki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka konceptualna wyzerowała wiele zmysłów, gloryfikując oko i intelekt jako najwłaściwszą drogę do rozumienia sztuki. „Hegemoniczne oko pragnie dominacji nad wszystkimi polami kulturowej produkcji i wydaje się osłabiać naszą zdolność do empatii, współczucia i uczestnictwa w świecie” – pisze. Włączenie zmysłu dotyku to krok w stronę pełniejszego uczestnictwa w świecie. „Kultura współczesna dryfuje ku pewnej dystansującej, schładzającej desensualizacji i deerotyzacji związku człowieka z rzeczywistością” – kontynuuje Pallasmaa.

Wykluczyliśmy nasze ciała z istotnej części życia. Pozbawiliśmy ważnych funkcji przewodnictwa wartości. Ignorujemy tysiące kilometrów kwadratowych współczesnych skór. Ale te skóry dopominają się swoich praw. Te zapomniane przed ekranami miliony końcówek nerwowych domagają się współobecności. Artyści intuicyjnie przeczuwają ten ogólny deficyt dotykalności i bezpośredniego kontaktu. Dlatego w ich sztuce powraca zmysłowość, sensualizm, erotyka. Skóry włączają się do gry.

Autorzy pracy: Agnieszka Piotrowska i Paweł Czekański (źródło: materiały prasowe organizatora)

Autorzy pracy: Agnieszka Piotrowska i Paweł Czekański (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pozostając w obszarze rozważań Pallasmy, prezentujemy prace odnoszące się do problemu haptyczności w podwójny sposób. Z jednej strony to obiekty domagające się dotyku, zachęcające do bezpośredniego kontaktu skóry z dziełem sztuki. Druga część to prace odnoszące się do skóry obrazu – do tkanki malarskiej, do ciała obrazu, a także do obrazu ciała. Zmysłowa sztuka pobudza nasze pierwotne instynkty, pozwala na pełniejsze uczestniczenie w niewirtualnej rzeczywistości.

Joanna Kaucz, „Self-portrait in gold” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Kaucz, „Self-portrait in gold” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dotykając ciała dotykamy tak naprawdę człowieka od środka. Poprzez dotyk ciało nabiera sensu. Myślę, więc jestem. Dotykam, więc jestem.

Karolina Jaklewicz, kuratorka

Kamil Pieczykolan, „indecisive Energy” 2, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kamil Pieczykolan, „indecisive Energy” 2, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Artyści biorący udział w wystawie: Paweł Czekański, Karolina Jaklewicz, Joanna Kaucz, Kamil Pieczykolan, Agnieszka Piotrowska, Cyryl Polaczek, Filip Rybkowski

Ciała powszednie – wystawa zbiorowa
Od 1 do 22 kwietnia 2017 roku
Kuratorka: Karolina Jaklewicz
Galeria Sztuki Socato we Wrocławiu

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR