• 2017-04-19

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku | Galeria Bohema Nowa Sztuka w Warszawie

Wystawa malarstwa Piotra Ambroziaka odsłania nowe oblicze artysty, który powszechnie kojarzony jest z ekspresyjną sztuką figuratywną.

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Ambroziak definitywnie odszedł od symboli, duchowości, seksualności i zdeformowanych ciał. Nie komentuje już rzeczywistości w typowy dla siebie sposób, nie krytykuje jej, on się z nią mierzy.

Miejska dżungla obudziła w nim dzikie zwierze, które rozlewa farbę, rozrywa, zadrażnia płótna, używa technik kojarzonych ze street artem i malarstwem materii. Jego obrazy nie są już nośnikami pokrętnych znaczeń, ale stają się emocją samą w sobie.

Piotr Ambroziak, „The last of mohicans”, akryl, 2017 (źródło: materiały autora)

Piotr Ambroziak, „The last of mohicans”, akryl, 2017 (źródło: materiały autora)

Neoekspresyjne obrazy Ambroziaka to drapieżna sztuka gestu. Artysta na nowo odkrywa ekspresyjną siłę koloru i spontanicznego gestu malarskiego, które stają się dla niego nowymi środkami wyrazu. Jego sztuka nie posługuje się już pojęciami i symbolami, ale wykorzystuje nieskrępowany regułami malarskimi gest.

Piotr Ambroziak, „Pejzaż miejski”, akryl, żywica, 2016 (źródło: materiały autora)

Piotr Ambroziak, „Pejzaż miejski”, akryl, żywica, 2016 (źródło: materiały autora)

Inspiracją dla jego prac jest przestrzeń miejska, przytłaczająca ilością informacji i niepewnych znaczeń, będąca śmietnikiem kultury. Jego obrazy o grubo kładzionej farbie, zaciekach i elementach malowanych sprayem kojarzą się z odrapanymi ścianami miejskiej dżungli, zapełnionymi grafitti.

Piotr Ambroziak, „Całun miejski”, akryl, 2016 (źródło: materiały autora)

Piotr Ambroziak, „Całun miejski”, akryl, 2016 (źródło: materiały autora)

Obrazy Ambroziaka podobnie jak te ściany stają się palimpsestami, w których nie sposób odczytać znaczeń poszczególnych warstw. W tej miejskiej jaskini (ang. urban cave) liczy się tylko siła przekazu, emocja i impuls. Ambroziak staje się kimś pomiędzy miejskim szamanem, a wandalem atakującym płótno.

Piotr Ambroziak, „Hot telephone”, akryl, spray, 2016 (źródło: materiały autora)

Piotr Ambroziak, „Hot telephone”, akryl, spray, 2016 (źródło: materiały autora)

Piotr Ambroziak – urodzony w 1971 roku Studiował na Wydziale Grafiki i Malarstwa łódzkiej ASP. W 1996 roku obronił dyplom z wyróżnieniem w pracowni drzeworytu prof. A. Bartczaka (aneks z fotografii u prof. I. Pierzgalskiego). Uczeń prof. J. Narzyńskiego w pracowni malarstwa. Artysta intermedialny, uczestnik wielu stowarzyszeń artystycznych i wystaw międzynarodowych oraz indywidualnych w Polsce. Obecnie doktorant Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Malarstwa i Rysunku w pracowni prof. Dominika Lejmana.

Piotr Ambroziak, „Egoistyczny błękit”, akryl, żywica, 2016 (źródło: materiały autora)

Piotr Ambroziak, „Egoistyczny błękit”, akryl, żywica, 2016 (źródło: materiały autora)

Wystawie będzie towarzyszył limitowany katalog z kawałkami pociętego obrazu artysty – pamiątką z pobytu w miejskiej dżungli.

Presja istnienia
Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku
Galeria Bohema Nowa Sztuka w Warszawie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR