• 2017-05-02

9. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

Od 10 do 12 maja 2017 roku | Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża w Lublinie

Kluczem programu jest sformułowanie teatrum dźwięku. Jego sensu należy upatrywać w dźwięku przedstawiającym. W inny sposób niż w muzyce programowej, ilustracyjnej czy w np. w klasycznej operze. Chodzi o dźwięk, który kieruje swój przekaz poza siebie, funkcjonuje jako element swoistego ceremoniału, sekwencji magicznej i przekraczającej realizm dźwięku.

Kronos Quartet, od lewej: Sunny Yang, Hank Dutt, David Harrington, John Sherba, fot. Jay Blakesberg (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kronos Quartet, od lewej: Sunny Yang, Hank Dutt, David Harrington, John Sherba, fot. Jay Blakesberg (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wydarzenia tegorocznych KODÓW mają charakter muzyczno-teatralny. Zostały zrealizowane samodzielnie przez KODY, co stanowi duże i unikalne dla Festiwalu muzycznego przedsięwzięcie w każdym wymiarze.

Trzy wydarzenia KODÓW (monachomachiaMissa sine nomineWesele Lubelskie) powstały na zamówienie Festiwalu i w czasie obecnej jego edycji będą miały premierę, czwarte (Patters in a Chromatic Field) będzie miało premierę polską w wersji audio-wizualnej, przygotowanej specjalnie na Festiwal. Owe trzy pierwsze mają Lublin za jeden z motywów znaczeniowych. Bowiem Monachomachia Ignacego Krasickiego – jak się sądzi – dzieje się w Lublinie, Missa sine nomine składająca się z tekstów poetów zawiera też strofy Józefa Czechowicza, zaś Wesele Lubelskie – jak tytuł wskazuje – stanowi spotkanie tutejszego rytuału tradycyjnego z muzyką współczesną. Jest to wkład KODÓW w 700-lecie założenia Miasta Lublina.

Aleksander Kościów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Aleksander Kościów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teatr muzyczny monachomachia Piotra Tabakiernika, na motywach poematu Ignacego Krasickiego, stanowi brawurowe odniesienie się twórców utworu do problematyki oryginału poprzez aktualizację i interpretację wątków problemowych pomnikowego dzieła Krasickiego. W Lublinie, czyli nigdzie? W Lubinie, czyli wszędzie? Oto zapewne jedna z kwestii myślowych, z którymi spotkamy się na premierze. Utwór zostanie wykonany przez jeden z najciekawszych zespołów instrumentalnych młodego pokolenia (po znakomitych występach m.in. na Festiwalu Warszawska Jesień) – Spółdzielnia Muzyczna oraz chór Varsoviae Regii Cantores, pod dyrekcją znakomitej dyrygentki Lilianny Krych.

Piotr Tabakiernik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Tabakiernik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Msza poetycka Missa sine nomine jest odpowiedzią Ignacego Zalewskiego na sugestię Festiwalu stworzenia swoistej liturgii unikającej bezpośrednich odniesień religijnych, ale nadal rozgrywającej się w przestrzeni uniwersalnego sacrum. I tak plan formalny mszy liturgicznej został przez kompozytora wypełniony tekstami polskich poetów, co stanowi zabieg nader śmiały. W utworze wystąpi zespół instrumentalny i ponownie chór Varsoviae Regii Catores pod dyrekcją Joanny Malugi.

Varsovia Regii Cantores (źródło: materiały prasowe organizatora)

Varsovia Regii Cantores (źródło: materiały prasowe organizatora)

Powodem, dla którego na KODACH jest obecna rzadko w Polsce wykonywana muzyka Mortona Feldmana – zaliczanego do minimalistów, ale nie repetytywistów – jest zamiar odtworzenia rytuału dźwiękowego złożonego z najmniejszych możliwych gestów dźwiękowych, ale jednocześnie gestów dawkujących ciszę, otwierających otchłań i dramatyzm powściągliwe wyrażany, przez to tym bardziej dotykający. Utwór, któremu łatwo by nadać jakość monumentalności, gdyby nie jego wyciszenie, zostanie wykonany przez zespół o wielkim zaangażowaniu w promocję współczesnej literatury muzycznej – Delirium Ensemble.

Delirium Ensemble, Wiktor Kociuban (źródło: materiały prasowe organizatora)

Delirium Ensemble, Wiktor Kociuban (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wesele Lubelskie to ostatnia część tryptyku rytuałów budowanego przez KODY od lat, na który składają się muzyczne rekonstrukcje różnych ceremoniałów tradycyjnych w kompozycjach Aleksandra Kościówa. Obok osoby kompozytora wszystkie ogniwa cyklu łączy udział wykonawczy Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej pod kier. Jana Bernada i Moniki Mamińskiej, spotykający się z różną instrumentalną obsada wykonawczą. W pierwszym z ogniw cyklu Gorzkich Żalach – był to zespół ośmiu wiolonczel Cellonet z instrumentami perkusyjnymi, w drugim – Lithaniae – orkiestra kameralna, w obecnym trzecim – Weselu Lubleskim – legendarny kwartet smyczkowy KRONOS. Od lat nie notowany udział Kronos Quartet w koncercie monograficznym z jedną kompozycją w programie, stanowi wyraz szczególnego zainteresowania Kwartetu najnowszym ogniwem tryptyku.

Zespól Międzynarodowej Szkoły Muzyku Tradycyjnej, fot. Hanna Linkowska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zespól Międzynarodowej Szkoły Muzyku Tradycyjnej, fot. Hanna Linkowska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Program KODÓW:

10 maja

Godz. 19.00 – Scena Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, pl. Teatralny 1

Piotr Tabakiernik, Monachomachia
Teatr Muzyczny
Zamówienie festiwalu KODY – premiera

Scenariusz: Igor Gorzkowski, Piotr Tabakiernik
Reżyseria: Igor Gorzkowski
Scenografia i kostiumy: Joanna Walisiak

Wykonawcy:

Grzegorz Kwas, Andrzej Mastalerz, Sławomir Pacek – aktorzy
Olga Siemieńczuk – sopran
Dorota Stawarska – klawesyn

Chór Kameralny Varsoviae Regii Cantores 

Joanna Maluga – przygotowanie chóru

Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble

Lilianna Krych – dyrygent
Wojciech Błażejczyk – przygotowanie warstwy elektronicznej i projekcja dźwięku

Godz. 22.00 – Spotkanie z artystami

Prowadzenie: Jan Topolski
Centrum Spotkania Kultur – Manifest Caffé, pl. Teatralny 1

11 maja

Godz. 19.00 – Scena Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, pl. Teatralny 1

Ignacy Zalewski, Missa sine nomine

Spektakl – Kantata
Zamówienie festiwalu KODY – premiera
Reżyseria: Jerzy Machowski

Wykonawcy:

Leszek Lorent – instrumenty perkusyjne
Łukasz Hodor – puzon
Dariusz Plichta – puzon
Jacek Namysłowski – puzon
Michał Tomaszczyk – puzon

Chór Kameralny Varsoviae Regii Cantores

Joanna Maluga – dyrygent

Godz. 20.00 – Sala Kameralna Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, pl. Teatralny 1

Morton Feldman, Patters in a Chromatic Field
Koncert–Spektakl. Premiera polska

Wykonawcy:

Delirium Ensemble:

Wiktor Kociuban – wiolonczela
Demetre Gamsachurdia – fortepian
Anna Sztwiertnia – wizualizacje

Godz. 22.00 –Spotkanie z artystami

Prowadzenie: Jan Topolski
Centrum Spotkania Kultur – Manifest Caffé, pl. Teatralny 1

12 maja

Godz. 20.00 – Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, pl. Teatralny 1

Aleksander Kościów, Wesele Lubelskie

Koncert–Spektakl
Zamówienie festiwalu KODY – premiera
Koncert specjalny w ramach obchodów 700-lecia nadania praw miejskich Lublinowi

Wykonawcy:

Kronos Quartet:

David Harrington – I skrzypce
John Sherba – II skrzypce
Hank Dutt – altówka
Sunny Yang – wiolonczela

Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej
Pod kier. Jana Bernada i Moniki Mamińskiej

Godz. 22.00 – Spotkanie z artystami

Prowadzenie: Jan Topolski
Centrum Spotkania Kultur – Manifest Caffé, pl. Teatralny 1

9. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY
Od 10 do 20 maja 2017 roku
Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża w Lublinie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR