• 2017-05-12

Polskie białe złoto

Od 13 maja do 9 lipca 2017 roku | Zamek Królewski w Warszawie

Zamek Królewski w Warszawie zaprasza na wyjątkową ekspozycję polskiej porcelany w ramach cyklu prezentacji zbiorów prywatnych kolekcjonerów. Kilkanaście lat po pokazie europejskiej i orientalnej ceramiki z kolekcji Ireneusza Szarka przyszedł czas na białe złoto z rodzimych wytwórni.

Salaterki, Baranówka, 1825-1830, fot. Arek Manik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Salaterki, Baranówka, 1825-1830, fot. Arek Manik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wystawie będzie można zobaczyć ponad 150 wyrobów z najstarszych polskich manufaktur porcelany. Swoją imponującą kolekcję Andrzej Wasilewski tworzy od ponad 20 lat, a zgromadzone przez niego wytwory z Korca i Baranówki to największy po 1945 r. zbiór produktów tych fabryk, przewyższający liczebnie zasoby takich przedwojennych kolekcjonerów, jakimi byli Ryszard Stanisław Ryszard, Stanisław Ursyn-Rusiecki czy Konstanty Tarasowicz.

Receptura wyrobu polskiego białego złota powstała w Korcu w 1790 r. dzięki Franciszkowi Mezerowi. W 1804 r. jego brat, Michał, drugi dyrektor koreckiej fabryki, zaczął produkować porcelanę w Baranówce. Na wystawie można będzie więcporównać wzory i kształty powstałe w obu manufakturach.

Filiżanka, fot. Arek Manik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Filiżanka, fot. Arek Manik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Łączy je zbieżność modeli i dekoracji, wynikająca nie tylko z powszechnej praktyki powielania uniwersalnych form, ale przede wszystkim z faktu zarządzania produkcją przez tę samą osobę – Michała Mezera, który przeniósł do Baranówki część pracowników z Korca. Korecką fabrykę, którą od początku XIX w. kierowali sprowadzeni z Sèvres Francuzi, zamknięto ostatecznie w 1832 r. Wytwórnia w Baranówce, zarządzana przez potomków Mezerów, w 1895 r. przeszła w ręce Michała Gripariero, który wraz z synami rozszerzył produkcję o materiały budowlane. Po rewolucji październikowej w 1917 r. manufaktura została upaństwowiona przez Rosjan.

Talerz, Korzec, l. 20 XIX w., fot. Arek Manik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Talerz, Korzec, l. 20 XIX w., fot. Arek Manik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Wasilewski zgromadził nie tylko serwisowe talerze, które stanowiły najważniejszą gałąź produkcji obu wytwórni, ale także 21 innych naczyń stołowych, będących ozdobą każdego stołu: sosjerki, salaterki, kafetiery, kosze na owoce oraz wazy na zupę. Niemal jedną czwartą kolekcji stanowią filiżanki o różnorodnych kształtach i zdobieniach.

Kosz na owoce, Baranówka, 1820-1825, fot. Arek Manik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kosz na owoce, Baranówka, 1820-1825, fot. Arek Manik (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prezentowana w Zamku wystawa ukazuje bogaty przekrój form oraz dekoracji stosowanych w obydwu fabrykach. O popularności tych wzorów świadczą choćby obecne na ekspozycji trzy falsyfikaty porcelany koreckiej, którą po 1850 r. masowo kopiowano. Polskie białe złoto to, jak sądzimy, doskonałe uzupełnienie wspomnianej ekspozycji sprzed lat – W świecie porcelany… Stara ceramika europejska i orientalna z kolekcji Ireneusza Szarka. Zbiory Andrzeja Wasilewskiego udowadniają bowiem, że szlachetnością formy i misternym zdobnictwem wyróżniały się nie tylko najsłynniejsze fabryki w Miśni czy Sèvres, lecz także polskie wytwórnie.

Polskie białe złoto. Porcelana z Korca i Baranówki z kolekcji Andrzeja Wasilewskiego
Od 13 maja do 9 lipca 2017 roku
Zamek Królewski w Warszawie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR