• 2017-09-14

Moda i kino. Kostiumy filmowe kolekcji CeTA

Od 17 września do 30 grudnia 2017 roku | Pawilon Czterech Kopuł we Wrocławiu

Kostiumy z najbardziej znanych polskich filmów zrealizowanych w słynnej wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych – ich projekty, fragmenty scenografii oraz dokumentacja fotograficzna znajdą się na wystawie przygotowanej przez Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu we współpracy z Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA. Zostaną pokazane stroje z takich filmów jak Popiół i diament, Rękopis znaleziony w Saragossie, Sami swoi czy Lalka.

„Test pilota Pirxa”, proj. Alicja Wasilewska; fot. Michał Stenzel (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Test pilota Pirxa”, proj. Alicja Wasilewska; fot. Michał Stenzel (źródło: materiały prasowe organizatora)

W listopadzie 2011 roku Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu została przekształcona w Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA), które przejęło też należące do niej magazyny kostiumów. W 2013 roku, z inicjatywy dyrektora CeTA – Roberta Banasiaka oraz z pomocą finansową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, CeTA rozpoczęto pionierski program renowacji wybranych kostiumów pod kierunkiem kostiumografki Marii Duffek. Zorganizowanie wystawy właśnie w Pawilonie Czterech Kopuł jest nieprzypadkowe; budynek przez kilkadziesiąt lat należał do wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych. W jego wnętrzach były kręcone i montowane filmy, znajdowały się magazyny i rekwizytornie. W 2009 roku został przekazany Muzeum Narodowemu we Wrocławiu, następnie w latach 2013–2015 odrestaurowany, po czym wreszcie odzyskał swą pierwotną funkcję wystawienniczą.

Na wystawie zostaną zaprezentowane kostiumy z filmów, które powstawały w okresie 30 lat, począwszy od odwilży, a kończąc w granicach schyłku PRL-u. Te ramy czasowe symbolicznie wyznaczają: Popiół i diament (1958) – arcydzieło Polskiej Szkoły Filmowej i Klątwa Doliny Węży (1987) – rodzima wersja globalnego Kina Nowej Przygody.

– Choć powstały w okresie już zamkniętym, wyznaczając często kamienie milowe polskiej kinematografii, to pozostają żywe dla współczesnej widowni – mówi dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, kuratorka wystawy. – Nie gaśnie fascynacja postacią Zbyszka Cybulskiego, którego rola Maćka Chełmickiego w Popiele i diamencie uczyniła największą gwiazdą w historii polskiego kina. Rękopis znaleziony w Saragossie stał się z kolei najbardziej znanym na świecie polskim filmem, źródłem inspiracji dla wielkich współczesnych reżyserów. Beata Tyszkiewicz jako Izabela Łęcka w reżyserowanej przez Hasa Lalce nosiła stylowe kostiumy z niezrównaną gracją. Test pilota Pirxa przeżywa renesans na międzynarodowych festiwalach filmów fantastycznonaukowych. Żywą legendą pozostaje Na srebrnym globie, którego produkcję brutalnie przerwano z powodów ideologicznych, a większość dekoracji i kostiumów zniszczono; poza tymi, które przetrwały we Wrocławiu.

„Rękopis znaleziony w Saragossie”, proj. Lidia i Jerzy Skarżyńscy; „Strachy”, proj. Barbara Ptak, Kosa Gustkiewicz; fot. Michał Stenzel (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Rękopis znaleziony w Saragossie”, proj. Lidia i Jerzy Skarżyńscy; „Strachy”, proj. Barbara Ptak, Kosa Gustkiewicz; fot. Michał Stenzel (źródło: materiały prasowe organizatora)

To wyjątkowe przedsięwzięcie wystawiennicze – uważa dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. – Naszym celem jest przypomnienie wybitnych dzieł polskich projektantów i kostiumografów zaangażowanych w dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu oraz ukazanie w nowym świetle niedocenianej i często pozostającej w cieniu dyscypliny artystycznej jaką jest kostiumografia. Kostium filmowy, elementy garderoby to wytwory o charakterze prawie że użytkowym, będące tylko rodzajem niezbyt trwałej dekoracji, temporalnym i okazjonalnym. Muzeum decydując się na tę prezentację bardzo świadomie dokonało symbolicznej nobilitacji kostiumu filmowego. Uczyniło go obiektem wizualnej adoracji, pozbawiło autorskiej anonimowości, przypomniało konkretnych wybitnych polskich aktorów, którzy z niego korzystali podczas odgrywania swoich pamiętnych ról, pokazało w zupełnie nowym kontekście jego materialne bogactwo oraz mistrzostwo wykonania. Zwiedzający zobaczą prace najlepszych polskich projektantów pracujących w WFF we Wrocławiu: Lidii i Jerzego Skarżyńskich, Janiny Koźmińskiej, Barbary Ptak, Magdaleny Tesławskiej, Alicji Wasilewskiej. Wystawie towarzyszy publikacja autorstwa dr Małgorzaty Możdżyńskiej-Nawotki pod tytułem Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł.

„Lalka”, proj. Lidia i Jerzy Skarżyńscy; fot. Michał Stenzel (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Lalka”, proj. Lidia i Jerzy Skarżyńscy; fot. Michał Stenzel (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA
Kuratorki:
Małgorzata Możdżyńska-Nawotka i Maria Anna Duffek
Od 17 września do 30 grudnia 2017 roku
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu – Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR