• 2017-11-21

24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima

Od 21 do 26 listopada 2017 roku | Małopolski Ogród Sztuki, Kino Kijów, Kraków

Aż trudno uwierzyć, że już po raz 24. spotkają się w Krakowie młode talenty ze szkół filmowych oraz twórcy filmów animowanych z całego świata! Tegoroczny festiwal Etiuda&Anima jest wyjątkowy jeszcze z innego powodu: obok dwóch międzynarodowych konkursów po raz pierwszy pojawi się konkurs trzeci, tym razem krajowy, poświęcony naszej rodzimej animacji – ANIMA.PL.

„Bartender”, reż. Bill Plympton (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Zemstopomsta”, reż. Bill Plympton, Jim Lujan (źródło: materiały prasowe organizatora)

Co jeszcze czeka na powiększające się z roku na rok grono uczestników imprezy w krakowskim Małopolskim Ogrodzie Sztuk i Kijów Centrum? W ramach autoportretów twórców animacji, połączonych z prezentacją rodzących się na oczach widzów pod kamerą animacji, zaprezentują się trzej artyści: Rosjanka Svetlana Filippova, Węgier Geza M. Toth i Szwajcar Claudius Gentinetta, niegdysiejsi uczestnicy cenionej, odbywającej się od 1996 r. pod kierunkiem Jerzego Kuci imprezy edukacyjnej – Międzynarodowych Warsztatów Filmu Animowanego. Swoich laureatów zaprezentują trzy europejskie festiwale animacji: belgijska Anima, słoweńska Animateka i Animation Volda Festival z Norwegii. Wśród pełnometrażowych filmów animowanych ostatniego sezonu znajdzie się oczywiście budzący na całym świecie ogromne zainteresowanie Twój Vincent D. Kobieli i H. Welchmana, a także Revengeance (Zemstopomsta) ulubieńca krakowskiej publiczności B. Plymtona, Ethel i Ernst R. Mainwooda, a na otwarcie festiwalu odwracający temat sławnego Persepolis film Window Horses A. M. Fleming.

Inaugurację festiwalu wzbogaci jeszcze nowy krótkometrażowy film animowany Winda Hieronima Neumanna – jednego z przedstawicieli sławnej polskiej szkoły animacji. W ramach tegorocznego świętowania 70-lecia naszej animacji znajdą się też projekcje filmów obchodzącego 80. urodziny Zdzisława Kudły, 10 filmów nagrodzonych w ciągu 20 edycji krakowskiego festiwalu OFAFA, pożegnalna retrospektywa niedawno zmarłego warszawskiego twórcy Marka Serafińskiego, a także, cofająca datę narodzin polskiej animacji, projekcja, poświęcona awangardowej twórczości małżeństwa Themersonów.

„Window Horses”, reż. Ann Marie Fleming (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Window Horses”, reż. Ann Marie Fleming (źródło: materiały prasowe organizatora)

Obok młodych twórców w festiwalu wezmą udział także uznane gwiazdy branży filmowej. W performansie Sznurki Muybridge’a i rytm ruchu, przygotowanym przez japońską grupę Toranoko weźmie udział Koji Yamamura – jeden z najwybitniejszych twórców światowej animacji. Z kolei brytyjski twórca filmów muzycznych Tony Palmer zaprezentuje osobiście kilka swoich filmów, poświeconych takim ikonom współczesnej muzyki jak Jimi Hendrix, Leonard Cohen i zespoły The Beatles oraz Pink Floyd. A wybitny operator filmowy Sławomir Idziak, po odebraniu przyznawanej co roku nagrody Specjalnego Złotego Dinozaura dla artysty i pedagoga, poprowadzi mistrzowskie warsztaty filmowe. Poza tym jak zwykle: warsztaty animowane dla dzieci, wykłady, promocje książek, wystawy, koncerty, a nawet konferencja naukowa Pokręcone sny historii, poświęcona środkowoeuropejskiej animacji. Jak co roku program Etiudy&Animy pęka w szwach od atrakcyjnych propozycji filmowych i artystycznych. Pozostaje tylko czekać cierpliwie przez najbliższe trzy tygodnie.

„Być drzewem”, reż. Xin Sun (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Być drzewem”, reż. Xin Sun (źródło: materiały prasowe organizatora)

Konkurs Etiuda to wiodący punkt festiwalu Etiuda&Anima, trwający nieprzerwanie od początku istnienia imprezy, czyli od 1994 roku. Jego celem jest zaprezentowanie i nagrodzenie najlepszej twórczości studenckiej ze szkół filmowych z całego świata. W tym roku do konkursu zgłoszono 1092 filmy. Komisja selekcyjna wybrała 32 etiudy z następujących krajów: Polski, Niemiec, Szwajcarii, Holandii, Rosji, Węgier, Belgii, Albanii, Izraela, Kirgistanu, Filipin, Chin, Meksyku. O miano najlepszej szkoły filmowej w tej edycji rywalizować będzie sześć placówek edukacyjnych, w tym dwie z Polski: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi, Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF w Poczdamie, Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu, Nederlandse Filmacademie w Amsterdamie, Wszechrosyjski Państwowy Uniwersytet Kinematografii im. S.A. Gierasimowa (VGiK) w Moskwie. Wśród twórczości fabularnej w tegorocznym konkursie Etiuda zobaczymy aż 10 dokumentów, ukazujących duży potencjał i różnorodność tej formy filmowej wypowiedzi. O Grand Prix festiwalu, czyli Złotego Dinozaura po raz kolejny powalczą zeszłoroczni finaliści – Eugeniusz Pankov i Kordian Kądziela (nagroda publiczności dla Szczękościsku na 23. MFF Etiuda&Anima). – Amelia Wichowicz

„Propaganda”, reż. Natalia Vtulkina (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Propaganda”, reż. Natalia Vtulkina (źródło: materiały prasowe organizatora)

W konkursie ANIMA rywalizują profesjonalne, niezależne i studenckie filmy animowane z całego świata. Do tegorocznej edycji zgłoszono ponad 1400 filmów, spośród których komisja selekcyjna wybrała 69 tytułów. Znalazły się wśród nich najnowsze dzieła uznanych twórców animacji jak Dennis Tupicoff, Koji Yamamura, Dmitry Geller, Ülo Pikkov, Steven Subotnick i Ferenc Ćako. Konkurs ANIMA ukaże wielość technik animowania, począwszy od klasycznych filmów rysowanych i malowanych, przez kunsztowne filmy lalkowe, piksylacje, rotoskopie, powszechnie znane komputerowe animacje CGI, wydrapywanie bezpośrednio na taśmie filmowej, animację łączoną z found footage, aż do przykładów unikatowych, ukazujących naturalnych rozmiarów bohaterów malowanych na ścianach rzeczywistych pomieszczeń, czy filmu stworzonego wyłącznie przy użyciu maszyny do pisania. Jak zwykle twórcy animacji zaskoczą nas różnorodnością tematyk. Będziemy śledzić relacje zarówno prywatne, jak i społeczne, zachwycać się piękną, zabawną, ale i groźną przyrodą, poznawać dalekowschodnie inspiracje twórców europejskich, a także ekranizacje arcydzieł literatury dokonane z pamięci, po 10. latach od przeczytania dzieła. Potowarzyszymy eksploratorom Antarktydy, a także pierwszej kobiecie, która przekroczyła barierę dźwięku. O niektórych tematach wspominać nie należy, gdyż największą satysfakcję daje poznanie ich dopiero w zaskakującym finale filmu. A przykładem niestandardowego podejścia do fabuły będzie pasjonujący film o tym, jak… nie dzieje się nic. – Mateusz Solarz

Konkurs ANIMA.PL to organizowany po raz pierwszy w trakcie festiwalu Etiuda&Anima konkurs polskich animowanych filmów krótkometrażowych. Stanowi on próbę podsumowania produkcji filmowej z ostatnich dwóch lat i od b.r. będzie stałym (jako trzeci konkurs) punktem festiwalowego programu. Komisja selekcyjna rozpatrzyła ponad sto zgłoszeń dopuszczając do rywalizacji 43 filmy. Udział w niej wezmą zarówno filmy autorskie, w tym znanych i nagradzanych twórców młodego i średniego pokolenia: Zbigniewa Czapli, Izabeli Plucińskiej, Marty Pajek, Wioli Sowy i Michała Sochy, filmy studenckie z czterech ośrodków akademickich: Krakowa, Poznania, Łodzi i Warszawy, i wreszcie ponownie powstające w coraz większej ilości i na coraz lepszym poziomie filmy dla dzieci. Zwraca uwagę fakt, że w realizację tych ostatnich zaangażowani są twórcy o ustalonej już pozycji w polskiej animacji, w tym m.in.: Marek Skrobecki, Andrzej Gosieniecki, Natalia Brożyńska, Robert Turło, Kamil Polak i Joanna Jasińska-Koronkiewicz. Konkurs Anima.Pl, zgodnie z najgłębszą krajową tradycją, cechuje niezwykle staranna, zrealizowana na bardzo dobrym poziomie artystycznym strona plastyczna rodzimych animacji. Zwłaszcza na tej płaszczyźnie polskie animacje konkurować mogą śmiało z filmami animowanymi z całego świata. – Bogusław Zmudziński

„Convenience Store”, reż. Bill Plympton (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Zemstopomsta”, reż. Bill Plympton, Jim Lujan (źródło: materiały prasowe organizatora)

24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima 2017
Od 21 do 26 listopada 2017 roku
Małopolski Ogród Sztuki, Kino Kijów, Kraków

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR