• 2017-11-09

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku | Galeria Bielska BWA; Willa Sixta w Bielsku-Białej

Laureatem Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017, pod patronem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, został Sebastian Krok z Warszawy. Drugie miejsce przyznano Karolinie Jabłońskiej z Krakowa, posługującej się prostym w kolorze i sugestywnym językiem; trzecie miejsce otrzymała Aleksandra Bujnowska z Warszawy, która skromnymi, ale wyrafinowanymi środkami tworzy w malarstwie prywatną przestrzeń. Wyróżnienia regulaminowe przypadły: Joannie Kaucz (Wrocław), Katarzynie Kukule (Sosnowiec), Markowi Rachwalikowi (Kłomnice), Jolancie Stachyrze (Ostróda) i Radkowi Szlęzakowi (Kraków). Ogłoszenie wyników Bielskiej Jesieni 2017 odbyło się w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej 9 listopada 2017 roku.

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Sebastian Krok, „Amor”, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Zwycięzca Bielskiej Jesieni 2017 – Sebastian Krok z Warszawy za zestaw obrazów pt. Amor, Mutter, Welcome – otrzymał Grand Prix – Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 20 tys. zł oraz Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA w wysokości 10 tys. zł wraz z organizacją wystawy indywidualnej. Artysta maluje obrazy na zużytych, szpitalnych prześcieradłach.

Jury przyznało artyście Grand Prix za zaangażowaną społecznie aktualną tematykę, dla której znaleziono oryginalną formę, która jest jednocześnie refleksją nad samym medium malarskim, z jego ustalonymi wiekową tradycją kanonami. Jury doceniło także ciekawe pytania zadane przez artystę; czym w malarstwie może być farba, czym podobrazie lub jego kształt, oraz jaka jest ich relacja do zamierzonego przekazu – wyjaśnia przewodniczący komisji konkursowej Jerzy Kosałka.

Członkowie jury tak uzasadniają wybór zestawu obrazów Sebastiana Kroka

Hanna Wróblewska: „Polityczność i pewna chropowatość (a nawet „niewygoda”) obrazów Sebastiana Kroka”.

Jerzy Truszkowski: „Obrazy zostały stworzone przez młodego człowieka o rzadkiej obecnie osobowości bezinteresownego prawdziwego artysty”.

Ryszard Ziarkiewicz: „Pokazał przemyślane, obskurne, rysunkowe – w sumie lewicowe prace. O włos od dydaktyki i publicystyki. Ale to „na krawędzi” jest tu ciekawe. Zwłaszcza przez formę: płaskie tło, ostry koloryt, rysunkowość-ilustracyjność, ciekawe podłoże preparowane w złożonym procesie”.

Sebastian Krok, Mutter, 2016, tempera, akryl, lakier na pościeli nabitej na krosno, 132x 105 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Sebastian Krok, „Mutter”, 2016, tempera, akryl, lakier na pościeli nabitej na krosno, 132x 105 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Artysta (ur. 1985 w Radomiu) jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom z wyróżnieniem obronił w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza (2014), u którego jest asystentem. Sebastian Krok jest także laureatem Grand Prix w Pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Szkół Artystycznych, Albertina FiSAD 2015 w Turynie (Włochy); Grand Prix 25. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2015 w Legnicy; laureat Nagrody ASP w Warszawie im. prof. Józefa Szajny (2010); wyróżnienia w Konkursie o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch (2014). Jest autorem wystaw indywidualnych, w 2017 m.in.: Corp Us w Galerii m² w Warszawie; Human Resources w Galerii Sektor I w Jaworznie; uczestnikiem wielu wystaw zbiorowych.

Karolina Jabłońska, Jedząca błoto, 2016, olej na płótnie, 120x160 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Karolina Jabłońska, „Jedząca błoto”, 2016, olej na płótnie, 120x160 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Nagrodzone obrazy Karoliny Jabłońskiej z Krakowa – laureatki II nagrody w wysokości 20 tys. zł ufundowanej przez Marszałka Województwa Śląskiego – przedstawiają ludzi lub łączące ich relacje.

Te płaskie, świadomie naiwne, prymitywistyczne kompozycje kreują skrajnie indywidualny świat alternatywny przesączony specyficznym poczuciem humoru, dziwnością i nutką horroru – opisuje obrazy Karoliny Jabłońskiej członek jury Ryszard Ziarkiewicz.

Malarstwo Aleksandry Bujnowskiej z Warszawy – laureatki III nagrody w wysokości 10 tys. zł ufundowanej przez Prezydenta Bielska-Białej – to melancholijne pejzaże.

Aleksandra Bujnowska, Bez tytułu 2, 2016, olej na płótnie, 70x100 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Aleksandra Bujnowska, Bez tytułu 2, 2016, olej na płótnie, 70x100 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Szerokie egzotyczne pejzaże, z charakterystycznymi zwierzętami: gorylami, niedźwiedziem. Albo rozlana szeroko woda, z dwoma mężczyznami w kapeluszach, płynących w łódkach odpychanych długimi kijami od płytkiego dna. Przejmująca cisza wibruje w tych chłodnych pejzażach. Czuje się, że ten świat niedługo zginie, sielanka zostanie zmieciona wdzierającą się wszędzie cywilizacją – charakteryzuje obrazy Aleksandry Bujnowskiej Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA, członek jury Bielskiej Jesieni 2017.

Fundatorami pięciu wyróżnień regulaminowych, po 2 tys. zł każde, są firmy z Bielska-Białej i regionu, od lat wspierające Bielską Jesień: AQUA SA, FCA Poland SA, LOTOS Terminale, POLMOTORS Sp. z o.o., PRO Sp. z o.o.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR