• 2018-01-09

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku | Muzeum Architektury we Wrocławiu

Agnieszka Patała w tekście Kiefer może się znudzić, zawartym w publikacji towarzyszącej wystawie, pisze:

Moc pierwotnej energii obrazów Eugeniusza Minciela, jego „rozlewny charakter”, brak zahamowań i skrępowania tradycją, odwaga, unikanie nadmiernej refleksyjności, ironia, niepohamowana ciekawość i radość pracy twórczej – to tylko skrótowy przegląd problemów najczęściej podnoszonych w omówieniach jego sztuki. Wszyscy wiedzą, że jest twórcą z gestem (malarskim), skłonnym do eksperymentów (w trudniejszych czasach do nich zmuszonym), niezmordowanym eksploratorem potencjału barw i form (choć czasem farby się kończyły), miłośnikiem faktury (acz powierzchnie jego obrazów zdają się być coraz cieńsze). (…) wystawa prac artysty i jego żony – Urszuli Wilk – na pewno pozwoli spojrzeć na ich dzieła z nowej perspektywy. Sprawi, że kilka czekających na swój moment zrolowanych płócien ktoś naciągnie na blejtram, a prace na papierze zyskają oprawy i szklaną ochronę.

Eugeniusz Minciel, Opatrzność, płótno akryl, 162 x 270 cm, 1995 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eugeniusz Minciel, Opatrzność, płótno akryl, 162 x 270 cm, 1995 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Możliwość pojawienia się obrazu jest tym, co prowokuje i nieustannie uwodzi malarza. „Obrazy pojawiają się znikąd i tylko ode mnie zależy czy zdążę je złapać” – tłumaczy Urszula Wilk tę specyficzną zależność. Wszystko zaczyna się więc w głowie, dopiero później sięga się po narzędzia – pędzel, podłoże i farbę – lejącą się, połyskującą materię, która w sztuce Wilk spełnia po części rolę kreacyjną, stając się niemalże przedłużeniem jej ręki. W ostatnich latach jest to najczęściej ultramaryna, choć – jak pisał Marek Śnieciński już w 1997 roku –błękit jest u niej kolorem od którego “wszystko się zaczyna” – dodaje z kolei Małgorzata Micuła, autorka tekstu Malarstwo bywa wredne.

Choć wystawa niewątpliwie stanowi swoisty przegląd twórczości, „Nie jest to jednak wydarzenie w jakikolwiek podsumowujące – przynajmniej nie dla Eugeniusza Minciela”, jak po rozmowie z artystą podkreśla Agnieszka Patała.

Podczas wystawy zauważyć będzie, że twórczość Minciela się wciąż zmienia, artysta odchodzi od tworzenia kompozycji o grubej malarskiej fakturze. Stają się bardziej oszczędne, zmniejsza się grubość farby, choć dalej ich faktura pozostaje niezwykle wyrazista.

Eugeniusz Minciel jest paradoksalnie nieprzewidywalny w swojej artystycznej konsekwencji, nie ma u niego schyłków, zniechęcenia, powątpiewania, stąd (…) należy [to] traktować jedynie jako korektę kierunku w ciągłym artystycznym pędzie – komentuje Patała.

Malując. Urszula Wilk i Eugeniusz Minciel
Kurator: Mirosław Jasiński
Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku
Wernisaż: 11 stycznia 2018 roku, godz. 18.00
Muzeum Architektury we Wrocławiu

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR