• 2018-02-09

Assaf Gruber. Pogłoska

Od 16 lutego do 13 maja 2018 roku | Zamek Ujazdowski w Warszawie

Assaf Gruber, artysta urodzony w Jerozolimie, a mieszkający w Berlinie tworzy filmy i rzeźby, które pokazują wzajemne oddziaływanie między ideologiami jednostek a ich osobistymi biografiami oraz to, w jaki sposób powyższe czynniki wpływają na sferę prywatną i publiczną. Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przedstawia najnowsze oraz wcześniejsze prace Grubera, które badają relacje między instytucjami kultury od muzeów historii naturalnej po akademie sztuki, a podmiotami, których doświadczenia sprawiły, że zwróciły się one przeciwko twórczości artystycznej i instytucjom kulturalnym.

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wykorzystując czarny humor (ale z wyczuciem) zarówno w stosunku do swoich bohaterów, jak i historii sztuki, dzieła Assafa Grubera skupiają się na kluczowych wyborach dokonywanych przez jednostki, ich codziennym życiu oraz rzeczywistości kształtowanej przez globalną politykę.

Tematem filmu The Right (2015) jest osobliwe pragnienie Anne, starszej strażniczki w galerii Old Masters w Dreźnie, by spędzić resztę życia obok słynnych rzeźb i obrazów polskiej lewicowej grupy artystów awangardowych „a.r.”.

The Calling (2017) porusza temat podejrzanej odmowy socjalistycznych, wschodnioniemieckich akademii artystycznych przyjęcia Thomasa, syna protestanckiego pastora, do grona studentów. Thomas zastanawia się, czy przyczyną odrzucenia jego kandydatury był brak talentu, czy raczej jego pochodzenie religijne. Jego córka, Daphne, jest narratorem w filmie, a także bohaterką kolejnego obrazu The Conspicuous Parts (2018).

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

W filmie tym Daphne, która próbuje zrozumieć frustrację ojca, zostaje profesjonalnym wypychaczem zwierząt. Pracuje w Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie. Rutynę jej codzienności, spędzanej w otoczeniu dioram, zakłóca spotkanie z Catherine, brytyjską pisarką, która przybyła do muzeum w poszukiwaniu materiałów do swojej nowej powieści o tajemniczej wyprawie na karaibską rafę koralową na Kubie, podjętej przez wschodnioniemieckich naukowców pod koniec lat sześćdziesiątych. Podczas spotkania kobiety nawiązują dość niezwykłą relację.

Binding (2011) jest fantasmagorycznym filmem, który w porównaniu z trzema powyższymi dziełami, uchwycił zaskakująco poetycki moment: pokazuje raj utracony w postaci pola golfowego w Cezarei. (Cezarea to miasto portowe, zbudowane przez Heroda Wielkiego, a następnie okupowane przez Rzymian, Bizantyjczyków, muzułmanów i Palestynę pod mandatem brytyjskim. Dziś jest jednym z najbardziej luksusowych miast Izraela). Ojciec i syn szukają znaku lub schronienia na uporządkowanym polu golfowym, ale niczego nie znajdują. Dychotomia między sztucznym polem golfowym, a niespokojnymi, nagimi ciałami tych dwojga bada relację między mitami, konwencjami społecznymi i ludzkim pragnieniem znakowania terenu.

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wystawie fotografie i rzeźby, które uzupełniają poruszające się obrazy, podkreślają napięcia i współzależności między kulturą Zachodu, religią i naturą.

Wszystkie narracje są fikcyjne, a podstawowym pytaniem nie jest to, czy są one oparte na faktach czy fikcji – chodzi raczej o to, czy sama plotka może być autentyczna, ponieważ to właśnie sprawia, że nawiązuje się dialog z publicznością.

Assaf Gruber – rocznik 1980 – jest rzeźbiarzem i filmowcem; mieszka i pracuje w Berlinie. Zarówno jego prace osadzone w czasie, jak i instalacje koncentrują się na tym, w jaki sposób ideologie polityczne jednostek przeplatają się z ich osobistymi historiami i tworzą relacje społeczne w sferze prywatnej i publicznej.

Assaf Gruber, „Głębsze stany”, 2017, rzeźba – malowane drewno (źródło: materiały prasowe organizatora)

Assaf Gruber, „Głębsze stany”, 2017, rzeźba – malowane drewno (źródło: materiały prasowe organizatora)

Gruber jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (ENSBA) w Paryżu oraz Instytutu Sztuk Pięknych (HISK) w Gandawie. Jego prace uzyskały dofinansowanie m.in. z Ostrovsky Family Fund w Nowym Jorku, Senatu Berlińskiego, Funduszu Sztuki Współczesnej Outset i Fundacji Rothschildów. Po ukończeniu studiów w Paryżu otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie Les amis des beaux-arts de Paris. Jego najbliższe wystawy indywidualne odbędą się w Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie (2018) i w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (2018). Jego filmy były prezentowane na m.in. na festiwalu filmowym Berlinale (2016) i Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Oberhausen (2016). W 2017 roku Gruber otrzymał nagrodę Feature Expanded na festiwalu filmowym Lo schermo dell’arte we Florencji.

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Assaf Gruber Pogłoska
Kurator: Jarosław Lubiak
Koordynatorka: Joanna Saran
Od 16 lutego do 13 maja 2018 roku
Wernisaż: 16 lutego 2018 roku o godzinie 19.00
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR