• 2018-02-22

Ostrość. Karolina Buczkiewicz i Alicja Kubicka

Od 10 lutego do 3 marca 2018 roku | Galeria Socato we Wrocławiu

Galeria Sztuki Socato z Wrocławia od 7 lat organizuje ogólnopolski konkurs dla najmłodszych absolwentów wyższych szkół plastycznych – Przegląd Młodej Sztuki „Świeża Krew”. Tradycją stało się już organizowanie przez Galerię laureatom przeglądu indywidualnej wystawy. Jest to naturalna kontynuacja działań galerii, która skupia się na promocji młodej, wartościowej i najciekawszej sztuki. Dlatego od 10 lutego Galeria Socato zaprasza na wystawę laureatek 7 edycji „Świeżej Krwi” – Karoliny Buczkiewicz i Alicji Kubickiej.

Karolina Buczkiewicz „Ekspozycja społeczna”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Karolina Buczkiewicz „Ekspozycja społeczna”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

O wystawie pisze kuratorka, Karolina Jaklewicz:

Młodość jest ostra, radykalna, ryzykowna. Młodość daje się ponieść. Młodość jest na odwrót. Ustawia własne punkty ostrości. Wystawa laureatek VII PSM „Świeża Krew” to dwa młode spojrzenia na człowieka i jego relacje ze światem – skrajnie różne.

Karolina Buczkiewicz stawia na ostrość wrażeń. W polu widzenia pozostają ciała i jego przeobrażenia. Zmultiplikowane figurki, nawiązujące do bezpiecznych zabawek z dzieciństwa objawiają się w zdecydowanie mniej grzecznej wersji. Ostre sceny z życia, różowi chłopcy z czterema nogami, cielesne spekulacje, brokatowe skóry. Podejrzane sytuacje, podejrzane z bardzo bliska. Społeczne pozy i deformacje. Obsesyjnie nogi, nogi, nogi – ostrość poniżej pasa. Rzeźbiarka widzi wyraźnie – to co dziej się wokół niej pozbawia zbędnych odniesień i dekoracji. Pozorny tłum podkreśla wyobcowanie i samotność.

Karolina Buczkiewicz „Jak rżnąć to na bogato”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Karolina Buczkiewicz „Jak rżnąć to na bogato”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Odwrotną strategię przyjęła malarka Alicja Kubicka. Wymazuje postaci ze scen rodzajowych, człowieka pozostawia w domyśle. Jego nieobecność jest domniemana, bo nawet usunięty lub pominięty jest wyczuwalny, stoi za plecami, poza kadrem. Jak pisze autorka: „O człowieku mówię niebezpośrednio, za pomocą znaków zapożyczonych z wizualnych kodów odciśniętych w naszej kulturze – cytatów z literatury, powszechnie znanych dzieł należących do kanonu historii sztuki”.

Alicja Kubicka, „ W sobotę, w południe”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Kubicka, „ W sobotę, w południe”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Obrazy Kubickiej osadzone w bezpiecznym kulturalnym kodzie stwarzają pozorne ramy bezpieczeństwa. Pozorne, bo nawet jeśli odnajdujemy asekuracyjne tropy, to zabiegi formalne stosowane przez artystkę wtrącają nas w przestrzeń niepokoju. Bezpieczne, bo znane staje się inne. Pojawia się podskórny lęk: co się stało z człowiekiem?

Młode artystki łączy próba podważenia zastanych reguł. Prawo młodości.

Ostrość. Karolina Buczkiewicz i Alicja Kubicka
Wystawa laureatek 7. Przeglądu Młodej Sztuki „Świeża Krew”
Kuratorka: Karolina Jaklewicz
Producent: Magdalena Bobko
Od 10 lutego do 3 marca 2018 roku
Galeria Sztuki Socato we Wrocławiu

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR