• 2018-02-07

Strategie niewidzialności

Od 9 lutego do 24 marca 2018 roku | BWA Wrocław

Trafiłeś na ten tekst kierowany chęcią dowiedzenia się czegoś o wystawie, prawie na pewno czytasz tę wiadomość patrząc na zatłuszczony ekran swojego telefonu lub komputera. Być może – o ile zadbał o to dział promocji i marketingu – czytasz ją w jednym z mediów papierowych. Wciąż jednak jesteś użytkownikiem – przypomnij sobie, gdzie odłożyłeś smartfona.

Amy Suo Wu, „Greetings from the Invisible Borderlands” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Amy Suo Wu, „Greetings from the Invisible Borderlands” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fakt że tu trafiłeś, o której godzinie, w jakim miejscu, z kim jesteś i co robiłeś wcześniej, nie przestanie istnieć wraz z chwilą, gdy dotrzesz do końca tej wiadomości. Jakkolwiek błahy wydaje ci się ten moment, pomyśl, że o informacjach, jakie skrzętnie gromadził Matthew Fontaine Maury, XIX wieczny kapitan marynarki Stanów Zjednoczonych, myślano dokładnie to samo. Kierowany obsesją Maury studiował tysiące dawno zapomnianych rejestrów pokładowych.

Dzięki umiejętnemu wyciąganiu wniosków z analizy ponad 1 200 000 danych stworzył innowacyjne mapy nawigowania statkami po Oceanie Atlantyckim. Oferował je kolejnym załogom w zamian za dostęp do ich rejestrów. Dziś dla takich korporacji jak Google, Facebook czy Amazon, to ty jesteś rejestrem kwantyfikowanym przez niewidzialną armię wyspecjalizowanych algorytmów. Dzięki tobie doskonalą swoje umiejętności. To co Maury’emu zajęło lata, one trawią w sekundę, przemieniając cię w wiązkę wzorców zachowań i anomalii, które można kapitalizować. Czy powinieneś się martwić, skoro tylko w tej chwili twój los podzielają 3 miliardy użytkowników?

Pedro Barateiro, „The Opening Monologue”, 2017, kadr z wideo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pedro Barateiro, „The Opening Monologue”, 2017, kadr z wideo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jesteś planktonem, ale może właśnie to jest twoją siłą: rozproszenie przeciw koncentracji. Kryptografia przeciw politykom prywatności. Blockchain zamiast czarnej skrzynki algorytmów. Satoshi Nakamoto – człowiek, którego nie było, zamiast Marka Zuckerberga. Jeśli nie posiadasz poczty elektronicznej, konta na Facebooku, nigdy nie byłeś na stronie BWA, bo nie korzystasz z internetu, a wciąż czytasz tę wiadomość, prawdopodobnie nie odwiedzisz naszej wystawy, bo zamknęła się kilka miesięcy temu. Strategie niewidzialności mają różną cenę.

Sylvio Lorusso & Sebastian Schmieg, „Five years of captured captchas”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sylvio Lorusso & Sebastian Schmieg, „Five years of captured captchas”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Strategie niewidzialności to wystawa i seria tekstów problematyzujących kwestie naszego istnienia w sieci. Pozostawiane w niej codziennie przez nas ślady stały się dla późnokapitalistycznej ekonomii informacji tym, czym węgiel był dla ery przemysłowej – jej podstawowym surowcem. Na jego podstawie coraz doskonalsze zespoły algorytmów decydują, jaki skrawek tego uniwersum powinniśmy zobaczyć i czego pragnąć. Ich sprawność to też w dużej części zasługa naszej aktywności. Obecni na wystawie artyści i badacze w różny sposób usiłują się tej logice wymknąć: testując granice pomiędzy człowiekiem i maszyną, przechwytując działanie algorytmów, poszukując nowych form cielesności czy ustanawiając alternatywne sieci przepływu informacji.

Piotr Kopik, „Prostytutki _ Prostitutes”, 2010, kadr z wideo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Kopik, „Prostytutki _ Prostitutes”, 2010, kadr z wideo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Artyści: Pedro Barateiro, Sabrina Chou, Zuza Golińska, Lidia Grabe, Tomasz Hartman (Food Think Thank), Cyanne van den Houten, Piotr Kopik, Silvio Lorusso & Sebastian Schmieg, Manu Luksch, The One Minutes, Wojciech Stopiński, Amy Suo Wu.

Współkuratorzy: Romuald Demidenko, Post-Novki
Moderacje: Katarzyna Roj
Teksty i reaserch: Magdalena Roszkowska

Strategie niewidzialności
Od 9 lutego do 24 marca 2018 roku
Udostępnienie wystawy: 9 lutego 2018 roku
Wernisaż: 16 lutego 2018 roku, godz. 19.00
Galeria Studio BWA Wrocław

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR