• 2018-02-24

Większy niż szafa

Od 2 do 23 marca 2018 roku | Galeria Salon Akademii w Warszawie

Tytuł ekspozycji Większy niż szafa odwołuje się do jednej z anegdot z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Profesor Aleksander Kobzdej mawiał do studentów: „Malujcie obrazy nie większe niż szafa, aby można je było za nią wstawić”.

„Większy niż szafa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Większy niż szafa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Odłożona za mebel realizacja odchodziła w zapomnienie i traciła na widzialności. Przestrzeń za szafą może być miejscem unicestwiania realizacji, które prędzej czy później zamierza się schować. Mogą to być kompozycje, których autor się wstydzi – prace nieudane, komercyjne i tworzone bez przekonania. Z drugiej jednak strony, z czego artysta nie zawsze zdaje sobie sprawę, może być wręcz odwrotnie, gdyż za szafę niejeden twórca chowa dzieła bardzo wartościowe, które ze względu na błąd w ocenie, brak dystansu czy intymny charakter nie są przeznaczone na publiczny pokaz.

Akt chowania dzieł za szafę za każdym razem może mieć odmienny wydźwięk. Świadomość istnienia prac, których artysta nie wystawia na światło dzienne, zmienia perspektywę oglądu jego oficjalnych kompozycji. Pokaz Większy niż szafa próbuje uchwycić moment zastosowania kryteriów, według których artyści podejmują selekcję dzieł na te upubliczniane i chowane. Kryteria tej selekcji najczęściej są płynne, tak jak zmienna może być idea, dla której buduje się wizerunek własnej twórczości. Co warunkuje tą zmienność? Czy wytyczne dyktowane przez mainstream, czy upodobania artysty niezależne od głównego nurtu w sztuce?

Arkadiusz Karapuda, „Truth 1”, akryl, olej na płótnie, 2017, fot. Agnieszka Aleksiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Arkadiusz Karapuda, „Truth 1”, akryl, olej na płótnie, 2017, fot. Agnieszka Aleksiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Podobnie jak Kobzdej uczestnicy wystawy są pedagogami warszawskiej ASP i niejednokrotnie wspomnianą anegdotę słyszeli. Każdy z nich mierzy się z tradycją powojennego malarstwa stołecznej Akademii i każdy na przekór Kobzdejowi często eksponuje obrazy większe od szafy. Zatem co oznacza uprawianie wielkoformatowego malarstwa i jakie związane są z nim wartości? Duże realizacje zostaną skonfrontowane z obiektami wyciągniętymi zza szafy, które najczęściej są małego formatu. Będą to prace, których artyści pierwotnie nie zamierzali eksponować. Dzięki temu odkryjemy różne  strategie artystyczne oraz zajrzymy za szafy w ich pracowniach, do sekretnej przestrzeni wypartej ze świadomości.

Janusz Oskar Knorowski, „Ogrodzenia betonowe” , fot. Agnieszka Aleksiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Oskar Knorowski, „Ogrodzenia betonowe” , fot. Agnieszka Aleksiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Większy niż szafa
Artyści: Paweł Bołtryk Heban, Maciek Duchowski, Arkadiusz Karapuda, Janusz Oskar Knorowski, Tomasz
Milanowski, Jan Mioduszewski
Kurator: Marek Maksymczak
Otwarcie 2 marca 2018 roku, godz. 18.00
Wystawa czynna do 23 marca 2018 roku
Galeria Salon Akademii, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR