• 2018-03-05

Łukasz Patelczyk. Migotanie

Od 9 marca do 20 maja 2018 roku | CSW Znaki Czasu w Toruniu

Tytułowe Migotanie posiada wiele znaczeń. Używane jest między innymi w kontekście zjawisk optycznych, złudzeń wywoływanych przez załamujące się światło. W bezchmurną noc możemy obserwować migoczące gwiazdy, ale pulsuje również nierówne światło żarówki, promienie słoneczne skrzą się na powierzchni wody, a wszelkie migotanie, lśnienie, połyskiwanie zdarza się w sytuacji, gdy światło spotyka na swojej drodze jakąś granicę czy przeszkodę.

Łukasz Patelczyk, „Zjawa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Łukasz Patelczyk, „Zjawa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prezentowane w ramach wystawy w CSW Znaki Czasu w Toruniu obrazy Łukasza Patelczyka powstały w latach 2011–2018. Najprościej można by je opisać jako połączenie malarstwa przedstawiającego i abstrakcyjnego. Artysta rozpoczyna pracę od namalowania realistycznego, syntetycznego i oszczędnego w wyrazie pejzażu – przedstawienia gór czy morza. W kolejnym etapie wprowadza do obrazu formy abstrakcyjne, takie jak linie, plamy czy punkty, które poprzez swoje wyizolowanie od reszty kompozycji wprowadzają niepokój i atmosferę tajemnicy. Pejzaż zostaje odrealniony i charakter prac ulega zmianie. Widza może zastanawiać, co właściwie zostało zakryte i jaki cel miał taki kamuflaż?

Motyw zasłaniania części przedstawienia jest wykorzystywany w sztuce od dawna – zakrywanie świętych wizerunków miało chronić je przed wzrokiem grzeszników. Czasami zaś to widz był w ten sposób broniony przed negatywnym działaniem obiektów, przedstawienia poddawano także cenzurze, bądź wręcz wymazywano niewygodne dla władzy fragmenty. W sztuce współczesnej zabieg ten nadal intryguje artystów, choć motywy jego zastosowania są zupełnie inne, jak choćby w sztuce Patelczyka.

Geometryczne figury rozbijające realistyczny krajobraz na obrazach artysty stają się rodzajem pasożyta, który zagarnia dla siebie miejsce i uwagę widza. Przedstawiony pejzaż zamienia się w puzzle, na podstawie których odbiorca może sobie jedynie wyobrażać, jak wszystko wyglądało na początku. Nieustanne wizualne zmaganie się płaskich płaszczyzn abstrakcyjnych z trójwymiarowym drugim planem staje się tytułowym „migotaniem” – pojawianiem się i znikaniem.

Łukasz Patelczyk, „The Lost”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Łukasz Patelczyk, „The Lost”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Łukasz Patelczyk – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Urodził się w 1986 roku. Dyplom uzyskał w 2012 roku w pracowni prof. Teresy Miszkin oraz w pracowni prof. Witosława Czerwonki. Uczestniczył w kilkunastu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Jest laureatem konkursu Artystyczna Podróż Hestii 2011 – otrzymał nagrodę specjalną i stypendium w Walencji, oraz nagrody prasowej redakcji Notesu Na 6 Tygodni w ramach Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015. Jest także finalistą takich konkursów jak: 11. Konkurs Gepperta (2013), Promocje (2012), Świeża Krew (2011), Perfekcjoniści – Międzynarodowy Konkurs Malarski Modessqe (2013). W 2016 roku uzyskał Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska. Jego prace znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.

Łukasz Patelczyk, „H. Rousseau i Transformacja Węża w Jabłko”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Łukasz Patelczyk, „H. Rousseau i Transformacja Węża w Jabłko”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Łukasz Patelczyk. Migotanie
Kurator: Mateusz Kozieradzki
Koordynatorka: Renata Sargalska
Od 9 marca do 20 maja 2018 roku
Otwarcie: 9 marca 2018 roku, godz. 19.00
CSW Znaki Czasu w Toruniu

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR