• 2018-04-19

Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach

Od 27 kwietnia do 30 września 2018 roku | Willa Caro – Muzeum w Gliwicach

Szklana Rodzina, Zebra, Asteroid, Cora, Pręgi, Grys, Conti i Głowa dziewczyny, a także „kultowy” dla polskiego designu Radiant w wersji szmaragdowej, znajdą się na wystawie Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach, która z końcem kwietnia otwarta zostanie w Willi Caro.

Popielnica z zestawu „Asteroid”, Jan Sylwester Drost, Ząbkowice, 1960–1966, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Popielnica z zestawu „Asteroid”, Jan Sylwester Drost, Ząbkowice, 1960–1966, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

W latach 60-tych i 70-tych XX wieku w hutach szkła Zagłębia Dąbrowskiego, wśród których huta ząbkowicka odegrała znaczącą rolę – swoje projekty realizowali Eryka Trzewik-Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Bogdan Kupczyk, Ryszard Serwicki i Izabela Szklaniarz.

Dziś ich prace, które zaprezentowane zostaną w ramach ekspozycji – to klasyka polskiego wzornictwa. W nasyconych kolorem, czystych syntetycznych szklanych formach tkwi zaklęty fenomen nowoczesnej estetyki. Wystawa Barwny świat wielu form… jest szczególna również dlatego, że zaprezentowane na niej zbiory Muzeum w Gliwicach – z bogatej kolekcji szkła współczesnego pochodzącego z huty w Ząbkowicach – udostępnione zostaną publiczności po raz pierwszy od 1975 roku. To niebywała gratka dla koneserów polskiego szkła i wzornictwa. Kuratorem wystawy jest historyk sztuki Jolanta Wnuk z Działu Sztuki i Rzemiosła Artystycznego Muzeum w Gliwicach.

Wazon z filigranem, unikat, pierwsze dzieło Jana Sylwestra Drosta, Huta „Julia”, Szklarska Poręba, 1958, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wazon z filigranem, unikat, pierwsze dzieło Jana Sylwestra Drosta, Huta „Julia”, Szklarska Poręba, 1958, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

W latach sześćdziesiątych XX wieku ukształtowała się klasyka polskiego wzornictwa, a dzięki tworzonym wówczas projektom zaczynało spełniać się marzenie o rzeczach niepospolitych, „na każdą kieszeń”, w każdym domu. Istotną rolę w odmienianiu zwykłych wnętrz odegrało szkło i ceramika, wnosząc do nich żywą barwę i absorbującą formę. Już w 1950 roku – a więc wcześniej niż paryski Instytut Estetyki Przemysłowej Jacques’a Vienota – w Warszawie powstał słynny Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Następnie powołano samodzielny Instytut Szkła i Ceramiki, obecne Centrum Szkła i Ceramiki w Krakowie. Lata siedemdziesiąte XX wieku charakteryzowały się zwiększeniem produkcji przedmiotów artystycznych ze szkła, bujnym rozwojem nowych form i wzorów, uznaniem polskiego dizajnu w Europie i na świecie – mówi Jolanta Wnuk.

Wazon „Zebra”, wolno formowany, Eryka Trzewik-Drost, Huta „Staszic”, Dąbrowa Górnicza, unikat, 1968, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wazon „Zebra”, wolno formowany, Eryka Trzewik-Drost, Huta „Staszic”, Dąbrowa Górnicza, unikat, 1968, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wystawie – oprócz eksponatów ze zbiorów Muzeum w Gliwicach – znajdą się także zabytki wypożyczone z wiodących w tej dziedzinie kolekcji muzealnych: Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Szkła i Ceramiki w Krakowie oraz z Muzeum w Sosnowcu, które posiada zasobny Dział Szkła, a jego podstawę stanowi szkło produkowane po 1945 roku z hut Zagłębia Dąbrowskiego. Eryka Trzewik-Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Ryszard Serwicki, Bogdan Kupczyk, Izabela Szklaniarz studiowali w uczelniach artystycznych, spośród których wyróżniała się Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (od 1994 roku Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Geperta we Wrocławiu), a szczególnie jej Wydział Ceramiki i Szkła, w którym wybitną rolę odegrał Stanisław Dawski, artysta, malarz, grafik, projektant, promotor prac dyplomowych Eryki Trzewik-Drost (dyplom 1957 roku) i jej męża Jana Sylwestra Drosta (dyplom 1958 roku).

Talerz z zestawu „Grys”, Eryka Trzewik-Drost, ręczne prasowanie w formie, Ząbkowice, krótka seria 1964–1970, obecnie unikatowy, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Talerz z zestawu „Grys”, Eryka Trzewik-Drost, ręczne prasowanie w formie, Ząbkowice, krótka seria 1964–1970, obecnie unikatowy, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach
Kurator: Jolanta Wnuk
Wernisaż: 27 kwietnia 2018 roku o godzinie 17.00
Od 27 kwietnia do 30 września 2018 roku
Willa Caro – Muzeum w Gliwicach

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR