• 2018-05-29

Polskie filmy w programie 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Od 27 maja do 3 czerwca 2018 roku | Kraków

Wśród filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych z całego świata silną reprezentację stanowić będą tytuły polskie, które wezmą udział we wszystkich czterech festiwalowych konkursach, ale także znajdą się w programach sekcji pozakonkursowych.

„Koncert na dwoje”, reż. Tomasz Drozdowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Koncert na dwoje”, reż. Tomasz Drozdowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Polska panorama

Jedną z najważniejszych sekcji pozakonkursowych jest Polska panorama. W tym roku w programie znajdzie się 18 najciekawszych produkcji ostatnich miesięcy, a wśród nich niezwykłe filmowe portrety wspaniałych kobiet: kuratorki sztuki Andy Rottenberg i szefowej Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej oraz pełna emocji opowieść o weteranach z Afganistanu autorstwa operatora Petro Aleksowskiego, postrzelonego na innym planie filmowym przez byłego żołnierza GROM-u. Odtworzymy klimat światowych dni młodzieży w 2016 roku, a nawet posłuchamy tradycyjnego gardłowego śpiewu mongolskiego w wykonaniu… kobiet. W zestawie także krótkie fabuły i animacje, które dowodzą jak bardzo rozszerzyła się mapa polskiego szkolnictwa filmowego.

Polskie filmy w konkursach międzynarodowych

58. Krakowski Festiwal Filmowy otworzy 27 maja film Koncert na dwoje Tomasza Drozdowicza. Ten pełnometrażowy dokument będący intymnym portretem charyzmatycznego dyrygenta, kompozytora i pianisty, Jerzego Maksymiuka oraz jego żony Ewy będzie zarazem jednym z dwóch polskich filmów, które zmierzą się w ekskluzywnym międzynarodowym konkursie DocFilmMusic. Drugi to Ethiopiques – Muzyka duszy Macieja Bochniaka, porywająca i barwna opowieść o jednej z najoryginalniejszych odmian funky/jazzu na świecie – Ethiopiques, wywodzącej się ze swingującej Etiopii lat 70-tych XX w.

W prestiżowym międzynarodowym konkursie dokumentalnym zobaczymy także dwa polskie tytuły. Najnowszy swój obraz zaprezentuje Grzegorz Zariczny, twórca nagrodzonego na festiwalu Sundance filmu Gwizdek. Tym razem reżyser przedstawia licealistów z klasy maturalnej. Ostatnia lekcja to opowieść o pierwszych ważnych decyzjach dotyczących wchodzenia w dorosłość. Z kolei Marta Prus, która znalazła się na prestiżowej liście magazynu Variety 10 europejskich talentów, których karierę należy śledzić 10 Europeans to Watch 2018, pokaże Over the Limit portret rosyjskiej gimnastyczki, Margarity Mamun, która w drodze po olimpijskie laury musi zmierzyć się nie tylko z rywalkami, ale także z własnymi ograniczeniami.

W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych Polska reprezentowana będzie we wszystkich kategoriach: dokumentu, fabuły i animacji. Wśród krótkich dokumentów zaprezentowany zostanie film Siostry Michała Hytrosia ukazujący życie 12 zakonnic w najstarszym żeńskim klasztorze klauzurowym w Polsce. Marta Pajek powróci na Festiwal ze swoją najnowszą animacją III, która zostanie także pokazana w głównym konkursie krótkometrażowym festiwalu w Cannes. Film jest trzecią częścią tryptyku Figury niemożliwe i inne historie, której poprzednia część otrzymała Srebrnego Lajkonika na Festiwalu w 2016 roku.

Wśród filmów fabularnych, w międzynarodowym konkursie krótkometrażowym zaprezentowane zostaną aż dwa polskie tytuły: Users Jakuba Piątka i Kobieta budzi się rano Olgi Chajdas. Oba, choć zupełnie inne, opowiadają o samotności i zatraceniu siebie. Pierwszy z nich wciąga nas w niebezpieczny świat wirtualny, drugi obnaża rozpaczliwe próby poradzenia sobie ze światem wewnętrznym.

„Kobieta budzi się rano”, reż. Olga Chajdas (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Kobieta budzi się rano”, reż. Olga Chajdas (źródło: materiały prasowe organizatora)

Konkurs polski na 58. Krakowskim Festiwalu Filmowym

44 (sic!) tytuły wyłonione zostały w trakcie naszej troskliwej selekcji, w tym aż 23 filmy dokumentalne. Zauważyliśmy, że polscy dokumentaliści przestali ruszać w świat, by znaleźć intrygujący temat i mocnych bohaterów, ale nadal odwracają się od burzliwej politycznej rzeczywistości i codziennych wojenek. Czasem sięgają w przeszłość, ale na ogół kierują kamerę na otaczające ich sąsiedztwo i – jak zawsze – na rodzinę. My zaś postanowiliśmy wyjść poza zaklęte/zamknięte rewiry polskiego kina, by nowego oddechu poszukać także wśród artystów wizualnych, a nawet amatorów – podkreśla Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Filmy fabularne w konkursie podsumowuje Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa i kuratorka sekcji fabularnej Krakowskiego Festiwalu Filmowego: Wybraliśmy fabuły bardzo formalnie różnorodne: są tu małe dramaty i próby gatunkowe, humor, satyra, a nawet groza, kostium historyczny i współczesne otoczenie. A jednak wszystkie te filmy łączy pewien niepokój – drżenia, które mają swoje źródło w wewnętrznym niespełnieniu, rozczarowaniu, pozbyciu się złudzeń, ale i zewnętrznym lęku. Niezależnie od tego czy zawodzi system czy drugi człowiek, bohater zawsze zostaje sam ze swoimi emocjami i musi wybrać pomiędzy stawieniem im czoła, akceptacją, pozytywnym działaniem, a ucieczką – nawet w zbrodnię. Finał nie zawsze musi być gorzki, ale nawet wtedy w widzu pozostanie jakieś pytanie, niepokój właśnie.

Robert Sowa, kurator sekcji animacji Krakowskiego Festiwalu Filmowego podkreśla rozmaitość tematów i technik animacyjnych: Tegoroczną selekcję filmów animowanych w konkursie polskim najlepiej zapowiadają same tytuły: Mrówka wychodzi za mąż, Chrystus narodu, Colaholic, Na zdrowie!... Zapewnimy dużo wrażeń i dobrej zabawy. W programie znajdą się same premierowe pokazy, wśród których między innymi najnowszy film Marty Pajek III i animacja o Romanie Polańskim Masterclass”.

„Ethiopiques - Muzyka duszy”, reż. Maciej Bochniak (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Ethiopiques - Muzyka duszy”, reż. Maciej Bochniak (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jury Konkursu Polskiego 

Filmy w konkursie polskim będzie oceniać jury w składzie: Tadeusz Sobolewski – przewodniczący, Anna Jadowska, Dorota Kobiela, Mikołaj Jazdon, Petro Aleksowski.

Podczas festiwalu odbędzie się także retrospektywa twórczości Władysława Ślesickiego z okazji 10. rocznicy śmierci reżysera oraz pokaz filmów programu 30 minut z okazji 10. lecia Studia Munka.

Wydarzeniem specjalnym tegorocznej edycji będzie filmowy wieczór Toast za Rzeczpospolitą, podczas którego w niezwykłej oprawie muzycznej zaprezentowane zostaną filmy: Rzeźbiarz z kamerą zmontowany przez Marcina Giżyckiego z materiałów zrealizowanych w latach 20. przez hrabiego Augusta Zamoyskiego oraz odkryta w Filmotece Narodowej niepełna kopia 35mm obrazu Polonia Restituta 1928. Zagrają zespoły The Beat Freaks i SALK. Organizatorami tej wyjątkowej prezentacji będą: Filmoteka Narodowa-Instytut Audiowizualny, Festiwal Filmu Niemego i Krakowski Festiwal Filmowy.

„III”, reż. Marta Pajek (źródło: materiały prasowe organizatora)

„III”, reż. Marta Pajek (źródło: materiały prasowe organizatora)

58. Krakowski Festiwal Filmowy 
Od 27 maja do 3 czerwca 2018 roku

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR