Made in Britain ….On Making

Od 15 marca do 9 czerwca 2019 roku | Muzeum Narodowe w Gdańsku

Made in Britain to multidyscyplinarny projekt prezentujący na dwóch wystawach sztukę brytyjską, która dosłownie została wytworzona w Wielkiej Brytanii w XXI wieku.  Na wystawie, której kuratorami są Ann McNay, Małgorzata Ruszkowska-Macur i Robert Priseman można zobaczyć 132 prac reprezentujących malarstwo, rysunek i grafikę ze zbioru The Priseman Seabrook Collection. WystawaOn making jest z kolei prezentacją 44 fotografii dziewięciu autorek, wybranych przez Sian Bonnell i Małgorzatę Taraszkiewicz-Zwolicką.

Tucker Judith, Evi pływa / Evi Swims, 2007,olej na płótnie / Oil on canvas, fot. © Priseman Seabrook Collection (źródło: materiały prasowe)

Tucker Judith, Evi pływa / Evi Swims, 2007,olej na płótnie / Oil on canvas, fot. © Priseman Seabrook Collection (źródło: materiały prasowe)

W ramach projektu odbędzie się kilka wydarzeń towarzyszących – konferencja naukowa w PATIO Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, zajęcia i warsztaty edukacyjne, katalog wystawy Made in Britain oraz publikacja dokumentująca wystawę …on making.

Made in Britain

Wystawa Made in Britain jest pierwszą w Polsce prezentacją niezwykle ciekawej prywatnej kolekcji The Priseman Seabrook Collection. Robert Priseman i jego żona Ally Seabrook zaczęli ją tworzyć w 2014 roku. Świadomi renesansu tradycyjnego środka wyrazu, jakim jest malarstwo, wybrali właśnie tę dziedzinę sztuki jako fundament własnej kolekcji. Skupili się na sztuce tworzonej w Wielkiej Brytanii od 2000 roku, niemniej w odniesieniu do grafik, rysunków i akwareli rozszerzyli kryterium czasu powstania dzieł o XX wiek. W rezultacie powstała kolekcja będąca ciekawą prezentacją aktualnych tendencji i postaw artystycznych brytyjskich twórców.

O tym, jak wyjątkową wartość mają dzieła wchodzące w skład kolekcji, świadczą nazwiska i talent ich twórców. Tracey Emin – nominowana do Nagrody Turnera, jedna z dwóch pierwszych kobiet z tytułem profesorki rysunku w Royal Academy od Art oraz jedną z najbardziej wpływowych kobiet Wielkiej Brytanii. David Hockney – członek Royal Academy of Art, w latach 60. związany z ruchem pop-art, uważany jest za jednego z najbardziej znaczących artystów brytyjskich. Alisson Pilkington – malarka, która znalazła się w gronie 100 najbardziej wpływowych i ekscytujących twórców początku XXI wieku, przedstawionych przez Kurta Beersa w jego obszernej książce 100 Artists of Tomorrow. Ehryn Torrel, Marry Webb, Paula McArthur, Nicholas Middleton i Simon Burton to laureatki i laureaci międzynarodowych konkursów, zdobywczynie i zdobywcy nagród na międzynarodowych wystawach. Cathy Lomax jest nie tylko malarką zainteresowaną symboliką kultury masowej, ale także wraz z Alexem Michonem prowadzi uznaną Transition Gallery.

Wiele prezentowanych prac sytuuje się na pograniczu abstrakcji i figuracji, w innych odnajdziemy połączenia malarstwa, fotografii, kolażu z techniką 3D. Niektóre prace świadczą o tym, że już sam wybór środków i formy był częścią procesu twórczego, refleksją nad malarstwem jako medium. Philip Tyler skupia się na wzajemnej relacji między materią obrazu a jego potencjałem w kreowaniu iluzji. Ian Andrews i Paul Galyer znajdują inspiracje w pracach dawnych mistrzów, prowadzą dialog z narracjami z przeszłości. Na rozważaniach nad ludzkim doświadczeniem, intymnością i bliskością w relacjach koncentruje się twórczość Ruth Callland, Jeffreya Dennisa oraz Silvi Jacobi – artystów, którzy wykorzystują fotografię historyczną oraz dokumenty z archiwów rodzinnych i poddają je estetycznej transformacji. Susie Hamilton szkicuje sceny z życia i sprowadza ludzkie postaci do istot zmutowanych. Dla Enzo Marry’ego ważna jest tekstura, która nadaje jego obrazom dodatkowego wymiaru. Prawie wszystkie prace Phila Illingwortha są eksperymentalne. Artysta stara się przesuwać granice definicji dzieła malarskiego – wykorzystuje różne techniki, bawi się skalą i formą, aby, jak mówi, „malować w ulubionym 3D”.

David Hockney, Dwa jabłka, jedna cytryna i cztery kwiaty / Two Apples & One Lemon & Four Flowers, 1997, litografia/Litho-graph on newsprint, fot. © Priseman Seabrook Collection (źródło: materiały prasowe)

David Hockney, Dwa jabłka, jedna cytryna i cztery kwiaty / Two Apples & One Lemon & Four Flowers, 1997, litografia/Litho-graph on newsprint, fot. © Priseman Seabrook Collection (źródło: materiały prasowe)

Artyści: David Ainley, Iain Andrews, Amanda Ansell, Louis Appleby, Richard Baker, Karl Bielik, Claudia Böse, John Brennan, Julian Brown, Simon Burton, Ruth Calland, Emma Cameron, Simon Carter, Maria Chevska, Jules Clarke, Wayne Clough, Ben Coode-Adams, Ben Cove, Andrew Crane, Lucy Cox, Pen Dalton, Alan Davie, Jeffrey Dennis, Lisa Denyer, Sam Douglas, Annabel Dover, Natalie Dowse, Fiona Eastwood, Nathan Eastwood, Tracey Emin, Geraint Evans, Paul Galyer, Pippa Gatty, Terry Greene, Susan Gunn, Susie Hamilton, Alex Hanna, David Hockney, Marguerite Horner, Barbara Howey, Phil Illingworth, Kelly Jayne, Linda Ingham, Andrew Litten, Matthew Krishanu, Bryan Lavelle, Cathy Lomax, Paula MacArthur, Enzo Marra, David Manley, Monica Metsers, Nicholas Middleton, Keith Murdoch, Andrew Munoz, Paul Newman, Stephen Newton, Gideon Pain, Andrew Parkinson, Mandy Payne, Charley Peters, Ruth Philo, Alison Pilkington, Narbi Price, Robert Priseman, Freya Purdue, James Quin, Greg Rook,  Katherine Russell, Stephen Snoddy, Ben Snowden, David Sullivan, Harvey Taylor, Molly Thomson, Ehryn Torrell, Judith Tucker, Philip Tyler, Julie Umerle, Mary Webb, Fionn Wilson, Sean Williams

…on making

Wystawa …on making stanowi obraz współczesnej brytyjskiej fotografii. Pokazane prace to z jednej strony wyraz postaw wynikających z osobistych dociekań artystek nad tożsamością narodową w kontekście zjawiska wielokulturowości i fali imigracji (Maryam Wahid), z drugiej – efekt rozważań o miejscu człowieka w naturze (Fleur Olby) oraz jego kondycji wynikającej ze społecznego uwikłania w stereotypy i narzucane systemy religijne (Flannery O’kafka), a także głęboko zakorzenione w zachodnioeuropejskiej narracji mitologii (Cheryl Newman). Artystki tworzą katalogi wspomnień i budują je z rejestrowanych obrazów zastanej rzeczywistości (Phoebe Kiely) lub wrażeń skrzętnie i precyzyjnie przekładanych na fotograficzny obraz w zaciszu ciemni fotograficznej (Dafna Talmor). Podejmują najnowszy dialog z medium, wychodzą poza jego ramę, zapisują performance, rejestrują ruch i kreację (Sian Bonnell), analizują kontekst ciała – przedmiotu – miejsca, aby odkrywać integrujące bohaterów relacje (Eleonora Agostini). Wszystkie te wątki można również znaleźć w fotografiach Lydii Goldblatt, dla której fotografia jest zarówno środkiem poetyckiego wyrazu, jak i narzędziem analizy symboliki cyklu życia.

Lydia Goldblatt, Allotrop węgla (dotknięcie), technika chromogenic print, 2016, fot. © Lydia Goldblatt (źródło: materiały prasowe)

Lydia Goldblatt, Allotrop węgla (dotknięcie), technika chromogenic print, 2016, fot. © Lydia Goldblatt (źródło: materiały prasowe)

Fotografie wybrane na tę wystawę to prezentacja dziewięciu mocnych głosów wypowiedzianych we współcześnie najbardziej utylitarnym medium. Wszystkie artystki są świadome swego miejsca w czasie i przestrzeni i są kosmopolityczne w swej sztuce.

Artyści: Eleonora Agostini, Sian Bonnell, Lydia Goldblatt, Phoebe Kiely, Cheryl Newman, Flannery O’kafka, Fleur Olby, Dafna Talmor, Maryam Wahid

Eleonora Agostini, Angolo Cottura, Aneks kuchenny, fotografia czarno-biała, 2018, fot. © Eleonora Agostini (źródło: materiały prasowe)

Eleonora Agostini, Angolo Cottura, Aneks kuchenny, fotografia czarno-biała, 2018, fot. © Eleonora Agostini (źródło: materiały prasowe)

Program wydarzeń towarzyszących wystawom

14.03.2019
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Oddział Zielona Brama
ul. Długi Targ 24

Godz. 18.00 – wernisaż wystaw z udziałem właściciela kolekcji Roberta Prisemana

15.03.2019
PATIO Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
ul. Targ Węglowy 6

  • Godz. 10.00–15.00 – panel dyskusyjny, moderatorka Anna McNay
  • Godz. 15.30–16.30 – wykład mistrzowski dla studentów w Audytorium ASP
    (tłumaczenie symultaniczne)

16.03.2019

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama
ul. Długi Targ 24
Godz. 13.00 – oprowadzanie kuratorskie po obu wystawach

21.04.2019

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama, ul. Długi Targ 24
Dzień Wolnej Sztuki z udziałem pięciu obiektów wybranych z obu wystaw.
Rozmowa uczestników z kuratorkami

Maj 2019

Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Zielona Brama
ul. Długi Targ 24
Oprowadzania kuratorskie, warsztaty fotograficzne, lekcje muzealne

9.06.2019
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama
ul. Długi Targ 24
Godz. 16.00 – finisaż wystawy

_______________

MADE IN BRITAIN
….ON MAKING

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama
Gdańska Galeria Fotografii
ul. Długi Targ 24, Gdańsk

15.03 – 9.06.2019
Wernisaż: 14.03.2019, godz. 18.00

Dodaj komentarz