• 2019-04-24

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku | Muzeum Narodowe w Krakowie

Dwieście lat działalności krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych to także dwieście lat historii rysunku.

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

26 kwietnia 2019 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie zostanie otwarta wystawa „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych”. To przekrojowa, problemowa prezentacja prac artystów związanych z tą uczelnią od momentu jej powstania do dziś. Twórcy wystawy zdali pytanie o funkcję rysunku i jego miejsce w sztuce: czy jest tylko studium przygotowawczym większej kompozycji, czy samodzielnym obszarem twórczości? Jak poprzez rysunek można poznać warsztat artysty? Jakie znaczenie mają szkicowniki?

Jak zaznacza kuratorka wystawy, Agnieszka Jankowska-Marzec, rysunek jest podstawą wykształcenia akademickiego i sprawdzianem umiejętności warsztatowych twórcy – pełni zarówno rolę służebną wobec innych dyscyplin artystycznych, ale także stanowi rodzaj samodzielnej wypowiedzi twórczej.

Adam Hoffmann, Dobrana para, karton, węgiel, 1971, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Adam Hoffmann, Dobrana para, karton, węgiel, 1971, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Na wystawę wybrano blisko 170 rysunków, pochodzących z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych oraz ze zbiorów prywatnych. Wśród zaprezentowanych dzieł będzie można podziwiać prace ponad 40 artystów, m.in.: Jana Matejki, Leona Wyczółkowskiego, Teodora Axentowicza, Wojciecha Weissa, Juliana Fałata, Alfreda Szyszko-Bohusza, Xawerego Dunikowskiego, Adama Marczyńskiego, Mariana Koniecznego, Mieczysława Wejmana, Andrzeja Pawłowskiego, Wacława Taranczewskiego, Jonasza Sterna, Janiny Kraupe-Świderskiej, Adama Hoffmana i Zbyluta Grzywacza.

Eugeniusz Waniek, Wisła pod Krakowem, tusz, papier, 1957, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Eugeniusz Waniek, Wisła pod Krakowem, tusz, papier, 1957, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Warto wspomnieć także o wyjątkowej aranżacji, która będzie stanowić oprawę prezentowanych dzieł. Projekt bazuje na minimalizmie, czerni i bieli, a w swojej narracji i prowadzeniu widza przez kolejne etapy wystawy, nawiązuje do szkiców i konturów.

Wojciech Weiss, Motyw krajobrazowy włoski, węgiel, papier, 1902, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Wojciech Weiss, Motyw krajobrazowy włoski, węgiel, papier, 1902, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Na wystawie, poza rysunkami i prywatnymi szkicownikami wybitnych artystów, będzie można zobaczyć także współczesne animowane filmy przygotowane w czasie studiów przez absolwentów Akademii. Celem ich prezentacji w otoczeniu cennych rysunków jest stworzenie łącznika pomiędzy przeszłością i teraźniejszością. Filmy wyświetlane będą w specjalnej sali, która zostanie wkomponowana w przestrzeń ekspozycji. Całość została zaplanowana tak, aby w sposób nowoczesny i przykuwający uwagę, ukazać 200-letnią historię krakowskiej ASP.

 A. Jabłońska, K. Łachman

_______________

Czarno na białym.
200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Kuratorzy:
dr Agnieszka Jankowska-Marzec
Światosław Lenartowicz

Muzeum Narodowe w Krakowie
Gmach Główny
Al. 3 Maja 1
30-062 Kraków

26.04 – 29.09.2019
Wernisaż: 25 kwietnia 2019 r., godz. 18.00

Dodaj komentarz