• 2019-04-05

Płynna Pamięć Marco Angeliniego

od 26 kwietnia do 24 maja 2019 roku | Galeria Apteka Sztuki w Warszawie

Po ponad półtorarocznej przerwie od czasu wystawy w krakowskiej galerii Włoskiego Instytutu Kultury warszawska publiczność będzie miała okazję obejrzeć dzieła Marco Angeliniego, włoskiego artysty o bardzo interesującym dorobku w polskiej i zagranicznej sztuce. Organizatorem wystawy jest Galeria Apteka Sztuki we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie. Opiekę kuratorską sprawują Katarzyna Haber i Giuditta Elettra Lavinia Nidiaci. Patronat nad wydarzeniem objęły: Artinfo, Format, Kultura Enter, O.pl Polski Portal Kultury, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych oraz Stolica.

 

Marco Angelini, 559, 2017,RAGION DI STATO, 60×60 cm, płótno, technika mieszana (źródło: materiały prasowe)

Marco Angelini, 559, 2017,RAGION DI STATO, 60×60 cm, płótno, technika mieszana (źródło: materiały prasowe)

Na wystawie zaprezentowane zostaną dzieła powstałe w latach 2017-2019, wśród nich malarstwo, rzeźba, instalacja oraz video, dla których inspiracją stały się podróże i związane z nimi wspomnienia artysty.

Od kuratora wystawy Giuditty Elettry Lavinii Nidiaci:

Według Zygmunta Baumana „społeczeństwo «płynnej nowoczesności» to społeczeństwo, w którym warunki działania ulegają zmianie, zanim sposoby działania zdążą zakrzepnąć w zwyczajowych i rutynowych formułach. Płynność życia i płynność społeczeństwa zasilają i wzmacniają się wzajemnie. Płynne życie, podobnie jak płynne społeczeństwo, nie potrafi zbyt długo zachować swego kształtu ani utrzymać stabilnego kursu”.

W sztuce Marco Angeliniego, którą od 25 kwietnia będzie można oglądać w warszawskiej Aptece Sztuki, z łatwością odnajdujemy styczność z tym stwierdzeniem. Mnogość wspomnień z podróży, przywoływanych przez artystę za pomocą rozmaitych przedmiotów, „osobistych” form i kolorów, niemal niepowtarzalnych i niemożliwych do odtworzenia, kreśli strefę ledwie dostrzegalnych wzajemnych wpływów, zazębiając się, a jednocześnie zachowując płynną naturę, nieustannie współ-istniejąc jedne w drugich.

Płynność i współ-płynność przedmiotów, kształtów, kolorów i przestrzeni stały się cechami charakterystycznymi sztuki Angeliniego, precyzyjnej, lecz nigdy przedkonceptualnej. Pozwalają one na to, by pole widzenia odbiorcy bezwarunkowo się w nich zanurzyło, niczym w mogącej trwać w nieskończoność zabawie w rozsypywanie i ponowne porządkowanie elementów układanki. Wszystko zazębia się ze sobą, a co za tym idzie – wynika jedno z drugiego jak samoodradzające się źródło dobrostanu. Sztuka Angeliniego jest wolna od negatywności i zniechęcenia, pozbawiona wszelkiej możliwej przyczyny dyskomfortu. Kieruje nas raczej w stronę łagodnej akceptacji własnych przeżyć i doświadczeń, posługując się pamięcią jako niewyczerpanym źródłem nowych bodźców, dróg i rozwiązań. Przykładem niech będą choćby liczne kolaże, które przenoszą obrazy z podróży artysty. Raz pełen energii i figlarnego światła brokat, innym razem przywodzące na myśl doniosłą sakralność złoto płatkowe łączą się z płynnym malarstwem akrylowym, wprowadzającym wszystko w ruch, inicjującym niespieszną transformację, nad której przebiegiem czuwa dłoń artysty. W ten sposób symbolicznie prowadzi on odbiorcę przez długą drogę w rzece życia – tej samej zmiennej rzece, do której wstąpił Heraklit z Efezu.

Marco Angelini, 580 m, 2018, 30×30 cm, płótno, technika mieszana (źródło: materiały prasowe)

Marco Angelini, 580 m, 2018, 30×30 cm, płótno, technika mieszana (źródło: materiały prasowe)

Obraz drogi nie jest tu przywołany bez przyczyny. Artysta – mający w zwyczaju „zapisywanie” na płótnie doświadczeń z życia opowiadających o nim samym i o innych – czyni częścią wystawy nagranie wideo. Do jego realizacji zaprosił odbiorców swojej sztuki – widzimy ich przemierzających drogę, powoli, każdy w swoim tempie, stawiających krok za krokiem po czerni wszechświata i egzystencji. Ich kroki wyznaczają ścieżki życia, a droga staje się podążaniem, akceptacją i wreszcie ewolucją przez sublimację i przemianę wspomnień.

Pamięć artysty o Polsce i przywiązanie do niej uwidaczniają się najwyraźniej w cyklu z kogutem, symbolizującym polską sztukę ludową w jej najbardziej szlachetnej formie. Jej elementy pojawiać się będą w dziełach Angeliniego w połączeniu z rozmaitymi wątkami egzystencji, pojmowanymi jako tkanka społeczna.

Wreszcie, zamknięte w gablocie, która może przywodzić na myśl ich pozorną kruchość, swoje miejsce znalazły odlewy serc – niewielkie, lecz silne dzięki energetycznym, mocnym barwom, z widocznym unerwieniem, znakami szczególnymi, historią i przeżyciami każdego, kto doświadczył przemiany. Odlewy serc, które jeszcze pulsują, a więc posuwają się naprzód, żyją.

Giuditta Elettra Lavinia Nidiaci
Przełożyła Katarzyna Foremniak

 

Biogram Marco Angeliniego

 Marco Angelini urodził się w Rzymie w 1971 roku. Mieszka i pracuje w dwóch miastach – Rzymie i Warszawie. Bada metropolię jako zjawisko społeczne ulegające nieustannym procesom transformacji. Interpretacja socjologiczna jest dla niego stałym kulturowo-badawczym punktem odniesienia.

Miasto tworzy scenerię, w której nieuświadomione pragnienia współistnieją z nowymi możliwościami, jakie daje rozwój technologii. Staje się tym samym ośrodkiem, a jednocześnie idealnym siedliskiem wszelkich ludzkich paradoksów i sprzeczności.

Marco Angelini (źródło: materiały prasowe)

Marco Angelini (źródło: materiały prasowe)

Marco Angelini sprawia, że płaszczyzna malarska przeistacza się w miejsce spotkania form i materii, znaków i znaczeń. Poszukuje środka wyrazu, w którym dominować będzie materia w najróżniejszych swoich przejawach, ze szczególnym uwzględnieniem surowców pochodzących z recyklingu: żelaza, aluminium, papieru, celofanu, styropianu, gwoździ, śrubek, taśm audio, klisz fotograficznych i rozmaitych innych, pozornie niepotrzebnych już przedmiotów. Na tę materialną warstwę artysta nanosi pigmenty, barwniki, kleje, metale i plastik, żeby dać życie pracom wyróżniającym się – obok natychmiast rozpoznawalnego stylu – chwiejną równowagą, brzemiennym milczeniem i rozrzedzoną atmosferą.

Sama materia najdalsza jest w jego sztuce od ciężaru, staje się autentyczną, a jednocześnie zawsze niedosłowną sumą lekkości, przejrzystości i uniesienia.

Marco Angelini – daleki od krytyki i ideologizowania – mocno wierzy w to, że sztuka ma do odegrania ważną rolę społeczną: ma przywrócić widzialność rzeczom, zwracać uwagę i w ten sposób tworzyć nowe możliwości współdzielenia, porozumienia i zadawania pytań. Kolejne etapy poszukiwań artystycznych Angeliniego skupiały się na podwójności materii, zagadnieniu pamięci, relacji między materią a czynnikami, które ją zaburzają, a więc czasem, przestrzenią, miastem, Człowiekiem.

Przypomnijmy też, że od lat jego twórczość pozostaje pod wpływem nauki. Według Angeliniego artysta podejmuje te same aktywności co naukowiec: bada, eksploruje, ale też zostawia ślad na tym, co jest przedmiotem jego zainteresowań. Siła twórcza Człowieka jest pierwszą energią, jaką mamy do dyspozycji. Artysta, tak samo jak badacz, jest w stanie odpowiedzieć na potrzebę ewolucji i zmiany. Zawierzając swoją twórczość nauce i czerpiąc z nauki, przyczynia się do powstawania nowych paradygmatów.

Marco Angelini, 555,2017, ICEBERG n.1, 60×60 cm, płótno, technika mieszana (źródło: materiały prasowe)

Marco Angelini, 555,2017, ICEBERG n.1, 60×60 cm, płótno, technika mieszana (źródło: materiały prasowe)

Marco Angelini wychodzi z założenia, że dziś, w świecie, który pędzi i pochłania, nie nadążając trawić, nie pozostaje nam nic innego, jak skoncentrować się na tym, co zostało odrzucone. Podkreśla tym samym, żeby nie uznawać za bezużyteczne przedmiotów, które utraciły jedynie „maskę nowoczesności”. Jego intencją jest zatem wkomponowanie ich w strukturę dzieła, a jednocześnie skłonienie nas do wykonania podobnych „gestów”. Każdy nasz wybór jako konsumentów to zajmowanie określonego stanowiska. W ten oto sposób przedmioty odrzucone (choć wciąż niestrawione) przez społeczeństwo otrzymują nowe, trwalsze życie jako część dzieła sztuki, zachowując dzięki temu swoją estetyczną godność.

Sztuka Angeliniego cieszy się zainteresowaniem wielu kolekcjonerów, a jedno z jego dzieł należy do prestiżowej kolekcji prywatnej Fondazione Roma (Palazzo Sciarra). Od 2006 roku artysta zrealizował kilkanaście wystaw indywidualnych w wielu miastach Europy (w Rzymie, Mediolanie, Warszawie, Londynie i Bratysławie). Wziął udział w licznych wystawach zbiorowych zarówno w instytucjach publicznych, jak i w prywatnych galeriach, mi.in. w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Tel Awiwie, Warszawie, Zamościu, Szczecinie, Monachium, Essen, Londynie, Brukseli i Rzymie.

Wśród najważniejszych wystaw Angeliniego na uwagę zasługuje udział w 54. Biennale w Wenecji w 2011 roku (Pawilon Italia nel mondo) dzięki wsparciu Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie, wystawa indywidualna w Museo Carlo Bilotti w Rzymie w roku 2015, udział w 11. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Wizualnej inSPIRACJE / Oksydan w Szczecinie w 2016 roku, instalacja Solchi Urbani (Bruzdy Miejskie) w muzeum sztuki nowoczesnej i współczesnej Museion w Bolzano (Passage di Museion) w roku 2017 oraz wystawa indywidualna w Museo Laboratorio di Arte Contemporanea na rzymskim Uniwersytecie „La Sapienza” w marcu 2018 roku.

Marco Angelini jest również reprezentowany w Abu Dhabi przez Novus Art Gallery.

(Przełożyła Katarzyna Foremniak)

Marco Angelini, 572 i VISTULA, 2018, 30×30 cm, płótno, technika mieszana (źródło: materiały prasowe)

Marco Angelini, 572 i VISTULA, 2018, 30×30 cm, płótno, technika mieszana (źródło: materiały prasowe)


Marco Angelini – Historia Wystaw:

  • 2019 – galeria Apteka Sztuki-Warszawa
  • 2019 – galeria T24 Spazio Arte – Rzym
  • 2019- galeria Borghini arte contemporanea – Rzym
  • 2018 – galeria  FACTO – Montelupo Fiorentino (Florencja)
  • 2018 – Muzeum Laboratorium Sztuki Współczesnej – Uniwersytet Sapienza-Rzym
  • 2017 – Muzeum Sztuki Współczesnej- Bolzano
  • 2017 – galeria Andre’ – Rzym
  • 2017 – galeria Włoski Instytut Kultury– Kraków
  • 2017 – galeria MAEC – Mediolan
  • 2017 – galeria Novus Art Gallery – Abu Dhabi
  • 2017 – Relais Rione Ponte – galeria Emmeotto – Rzym
  • 2017 – galeria Bank Fideuram – Rzym
  • 2016 – galeria Transformer– Waszyngton
  • 2016 – galeria 13 Muz- Szczecin
  • 2016 – galeria Nowe Miejsce – Warszawa
  • 2015 – Muzeum Carlo Bilotti – Rzym
  • 2015 – Dom Artysty Plastyka – Warszawa
  • 2015 – Clio Art Fair – Nowy Jork
  • 2015 – con TEN porary words of art – Rzym
  • 2014 – Affordable Art Fair NY –galeria Onishi  – Nowy York
  • 2014 – galeria Fz kunst – Essen
  • 2014 – galeria André -Rzym
  • 2013 – Galleria André, Rzym;
  • 2013 – Onishi Gallery,Nowy Jork;
  • 2012 – Namal Yafo Hangar 1,Tel Aviv;
  • 2012 – halle 50 Domagkateliers, Monachium;
  • 2012 – Croissant Gallery, Bruksela;
  • 2011 – Pawilon „Włochy na Świecie”, 54° Biennale w Wenecji;
  • 2011 – Parallax AF – Royal Opera Arcade, Londyn;
  • 2011 – b>gallery, Rzym
  • 2010 – Pałac Prymasowski, Bratysława;
  • 2010 – Galeria Art New Media, Warszawa;
  • 2010 – galeria Andre, Rzym;
  • 2009 – FabbricArt, Rzym;
  • 2009 – Galeria, Warszawa;
  • 2009 – The Brick Lane Gallery, Londyn;
  • 2008 – White Cube 3, Rzym;
  • 2008 – Galeria Zamojska, Zamość;
  • 2008 – Pracownia Galeria, Warszawa;
  • 2007 – Fabs Gallery, Warszawa;
  • 2007 – Onishi Gallery, Chelsea, Nowy Jork;
  • 2007 – 13 Gallery, Warszawa;
  • 2007 – Galeria Crispi, Rzym;
  • 2006 – Palazzo della Ragione, Mantovie;
  • 2006 – Galeria Gard, Rzym;
  • 2005 – Galleria Art-in, Rzym;
  • 2004 – Biennale delle Arti dell’Unità d’Italia, Reggia di Caserta

Wystawy indywidualne:

  • Płynna Pamięć (Fluid Memories) – Kuratorami wystawy są Katarzyna Haber i Giuditta Elettra Lavinia Nidiaci – Apteka Sztuki  – Warszawa– kwiecień 2019
  • Il futuro è stupido – Kuratorem wystawy jest Giuditta Elettra Lavinia Nidiaci – FACTO – Montelupo Fiorentino (Florencja ) – grudzień 2018
  • The space of the sacred – Kuratorem wystawy jest Raffaella Salato – Muzeum Laboratorium Sztuki Nowoczesnej przy Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie (Museum of Contemporary Art at University of La Sapienza Laboratory in Rome) – Rzym-marzec 2018
  • Speculum: matter and its double – Kuratorem wystawy jest Raffaella Salato – galeria Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie (The gallery of Italian cultural Institute in Cracow) – Kraków – wrzesień 2017
  • Il mondo attorno –  Kuratorem wystawy jest Ilaria Sergi – tekst do wystawy Claudio Strinati – MAEC – Mediolan – czerwiec 2017
  • Abstract Configurations –Kuratorem wystawy jest Emmeotto gallery – Relais Rione Ponte – Rzym– marzec 2017
  • The Uncommon Ordinary – L’Insolito Ordinario –Kuratorem wystawy jest Raffaella Salato – Bank Fideuram – Rzym – luty 2017
  • Kalejdoskop:Pamięć i Zapomnienie –Kuratorem wystawy jest Giusy Emiliano i Raffaella Salato – galeria Nowe Miejsce  – Warszawa – czerwiec 2016
  • Speculum – Kuratorem wystawy jest Raffaella Salato – Muzeum Carlo Bilotti  (Museo Carlo Bilotti) – Rzym – październik 2015
  • Matter and its double –Kuratorem wystawy jest Raffaella Salato –galeria André (André arte moderna e contemporanea) – Rzym – czerwiec 2014
  • The objects and the painting: textures and connections – galeria Magazzini Sztuki Nowoczesnej (Magazzini dell’arte contemporanea) – Trapani – maj 2014
  • Z ziemi włoskiej do Polski – galeria Delfiny . Warszawa – grudzień 2013
  • Życie i zawieszenie:przestrzeń sacrum– Kuratorem wystawy jest Ryszard Ługowski – Galeria XX1 – Warszawa – lipiec 2013
  • Parola Informa –Kuratorem wystawy jest Tiziana Lamusta – b> galeria  (b>gallery) – Rzym – kwiecień 2011
  • Bruzdy Miejskie– Primate’s Palace – Bratysława– październik 2010
  • Bruzdy Miejskie – galeria Art New media  – Warszawa – październik 2010
  • Bruzdy Miejskie –Kuratorem wystawy jest Tiziana Lamusta – galeria André (André arte moderna e contemporanea) – Rzym – czerwiec 2010
  • Brzemienne Milczenie – Galeria Wystawa – Warszawa – październik 2009
  • Restful Turmoil – The Brick Lane Gallery – London – lipiec 2009
  • Ah-Un-tempo – galeria White cube 3 – Rzym – lipiec 2008
  • Vertical Claustrophobia – galeria Fabs – Warszawa – listopad 2007

Wybrane wystawy grupowe:

  • Divenire – Kuratorem wystawy jest Giuditta Elettra Lavinia Nidiaci – T24 Spazio Arte – Rzym – marzec 2019
  • Brane Light galeria Borghini arte contemporanea – Rzym – styczeń 2019
  • Wystawa zbiorowa z Barbarą Salvucci i Beatrice Scaccia – galeria  Emmeotto  – Rzym – czerwiec 2018
  • Art on Solar Technologies – Kuratorem wystawy jest Giusy Emiliano – FAO Headquarters Rome – Rzym- kwiecień 2018
  • L’energia vitale dell’Arte –  Muzeum – Bolzano – październik 2017
  • L’essenziale è visibile agli occhi – Wystawa z  Luca Coser – Kuratorem wystawy jest Raffaella Salato – galeria  André arte moderna e contemporanea – Rzym – wrzesień 2017
  • Grand opening of gallery’s main represented artists – Galeria Novus (Novus art gallery) – Abu Dhabi – kwiecień 2017
  • 13th Annual Transformer Silent Auction Party –American University’s Katzen Arts Center– Waszyngton (Washington DC) – listopad 2016
  • Festiwal Sztuki Nowoczesnej 11. MFSW inSPIRACJE / Oksydan– Kuratorem wystawy jest Lena Wicherkiewicz – Dom Kultury 13muz – Szczecin– czerwiec 2016
  • Dom Artysty Plastyka (OWZPAP) -galeria DAP1i DAP2 – Warszawa – czerwiec 2015
  • Clio Art Fair New York– 508 – 526 W 26th St- Chelsea -– Nowy Jork – marzec – 2015
  • conTENporary words of art – Kuratorem wystawy jest Giusy Emiliano – Sala Santa Rita – Rzym – luty – 2015
  • Affordable Art Fair New York – reprezentowany przez Onishi Gallery – The Tunnel – Chelsea – Nowy Jork – wrzesień 2014
  • Mauerfall – 25 Jahre –galeria Fzkunst – Essen – wrzesień 2014
  • Z Nowego Jorku do Rzymu (From New York to Rome) – galeria André arte moderna e contemporanea – Rzym – maj 2013
  • Z Rzymu do Nowego Jorku (From Rome to New York) : Signs, Lines and Shapes – Galeria Onishi – Nowy Jork – kwiecień 2013
  • Salon d’Automne in Israel– Namal Yafo Hangar 1 – Tel Aviv – listopad 2012
  • Rom München. Hin und Zurück – Kuratorem wystawy jest Katrin Hupke – halle 50 DomagkAteliers – Monachium – czerwiec 2012
  • Serial Hearts: six variations on life – Galerie Croissant – Bruksela – marzec 2012
  • 54° Venice Biennal– Padiglione Italia nel mondo – Kuratorem wystawy jest Vittorio Sgarbi – Wenecja – czerwiec / listopad 2011
  • Parallax AF– Royal Opera Arcade – Londyn – lipiec 2011
  • Art Fair – reprezentowany przez  Kozaczuk Reprezentuje – Arkady Kubickiego, Zamek Królewski– Warszawa – grudzień 2010
  • Different looks – zbiorowa wystawa włoskich artystów w Warszawie – galeria BWA Zamojska – Zamość – czerwiec 2008
  • Different looks  –zbiorowa wystawa włoskich artystów-galeria Pracownia – Warszawa – styczeń 2008
  • I.10 – Italian artists group exhibition in New York – Onishi Gallery – Chelsea – Nowy Jork – styczeń 2007
  • 22 of 7: Warszawa spotyka Rzym (Varsavia meets Rome) – zbiorowa wystawa włoskich artystów – galeria 13 – Warszawa– kwiecień 2007
  • Rintracciarti – Palazzo della Ragione– Mantua – listopad 2006

_______________

Płynna Pamięć
Marco Angelini – Malarstwo, rzeźba, video, instalacja

Kuratorzy wystawy: Katarzyna Haber, Giuditta Elettra Lavinia Nidiaci

Wernisaż: 25 kwietnia 2019, godz. 18.00
Wystawa: 26. 04. –24.05.2019

Galeria Apteka Sztuki
Al.Wyzwolenia 3/5
00-572 Warszawa

Galeria czynna:
pon. – pt., godz. 10.00 – 17.00

Dodaj komentarz